بازگشت بیش از ٢۶۵ هزار مهاجر افغان از ایران طی چهار ماه

سازمان بین‌المللی مهاجرت با نشر اعلامیه‌ای نوشت که از اول ژانویه تا ٢۵ آوریل امسال در مجموع ٢۶۵هزار و ٢٣۴ مهاجر افغان از طریق مرزهای نیمروز و اسلام قلعه هرات، از ایران به افغانستان بازگشت کرده‌اند؛ در این اعلامیه آمده است که طی یک هفته گذشته، نزدیک به ١٠هزار مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشتند. این مهاجران به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا ایران را ترک کرده‌اند.

در اعلامیه سازمان بین‌المللی مهاجرت که روز سه شنبه ۹ ثور- اردیبهشت/ ۲۸ آوریل منتشر شد، همچنین آمده است که که از اول ژانویه تا کنون یک‌هزار و ٨٣٣ مهاجر افغان از پاکستان به کشور خود بازگشته‌اند.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، روند بازگشت مهاجرین افغان از آن کشور شدت گرفت. به گفته ریاست مهاجرین ولایت هرات، دو ماه پیش روزانه بیش از ١٢هزار مهاجر افغان از طریق مرز “اسلام قلعه” از ایران وارد این ولایت می‌شدند، اما حالا این آمار کاهش یافته است.

هم چنین مسئولان بهداشت افغانستان گفته اند که در نقطه صفر مرز با ایران تدابیر بهداشتی را برای بازگشت مهاجرین افغان روی دست گرفته‌اند. اولین مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان در ولایت هرات، هم‌مرز با ایران، ثبت شده بود. فرد مبتلا به ویروس از ایران بازگشته بود.

وضعیت در هرات
ریاست بهداشت ولایت هرات اعلام کرد که در ٢۴ ساعت گذشته ١٠٩ مورد مشکوک ویروس کرونا در آزمایشگاه این ولایت بررسی شد که نتایج ٢١ مورد آن مثبت اعلام شدند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست بهداشت ولایت هرات می گوید، آمار مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در این ولایت به ۴۴١ نفر رسیده که شامل ٢٩۴ مرد و ١۴٧ زن می شوند. شیرزی اضافه کرد، تا کنون ١٠ نفر به شمول ۷ مرد و ۳ زن بر اثر ویروس کرونا در ولایت هرات جان باخته و ١١٠ نفر دیگر بهبود یافته‌اند.

به گفتۀ عبدالوحید قتالی والی هرات، تهدید ویروس کرونا در این ولایت هم چنان جدی است و استفاده از ماسک برای کارمندان دولتی الزامی می باشد. قتالی در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۹ ثور، اضافه کرد: «به هیچ عنوان سطح شیوع و میزان پراکندگی ویروس کرونا در هرات کاهش نیافته است. اصل عمده در امر مبارزه با ویروس کرونا همکاری همه جانبه مردم است». وی از شهروندان هرات خواست به توصیه های بهداشتی عمل نمایند، فاصله‌های اجتماعی را جدی بگیرند و از اشتراک در اجتماعات و ایجاد ازدحام در شهر و بازار خودداری نمایند.

وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان در آخرین آمار خود، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر کشور را ١٨٢٨ نفر اعلام کرد. از این میان ۵٨ نفر بر اثر این ویروس جان باخته و ٢٢٨ نفر بهبود یافته‌اند. تاکنون ولایت‌های کابل و هرات بیشترین افراد آلوده به ویروس کرونا را داشته‌اند.

قابل یادآوری است که بازگشت هزاران مهاجر افغان از ایران در شرایطی رخ داده که حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ایران، ۱۰ روز قبل در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا” گفته بود: به اتباع افغانستان و پاکستان اجازه ورود به ایران داده نمی شود، چون آنها دارای بیماری هستند.

قاسمی ادامه داد: «مرزها از اسفند (حوت) ماه، تحت کنترل شدید بوده است؛ در حال حاضر نیز بسته است و ابلاغیه‌های لازم هم از طریق دستگاه‌های نظامی و انتظامی و همچنین از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها داده شده است و ما هیچ ورودی از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان نداریم، چرا که هم دارای بیماری هستند و هم می‌توانند مشکلات دیگری را برای ما ایجاد کنند، بنابراین اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود».

اما مقام‌های بهداشت افغانستان و پاکستان گفته اند که اولین موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا به این دو کشور افرادی بودند که از ایران بازمی گشتند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۸ آوریل ۲۰۲۰