سفر به آنتارتیکا، تنها نقطه روی زمین که از ویروس کرونا در امان مانده است

با اینکه شیوع ویروس کرونا اغلب ساکنان کره زمین را خانه نشین کرده است اما با این حال، قرنطینه فرصتی را فراهم آورده تا خانه نشینان از طریق تورهای مجازی، سری به دورافتاده ترین نقاط جهان بزنند. در هشتمین برنامه از ویژه برنامه های «خانه نشینی و فرهنگ آموزی»، شما را به تور مجازی قاره جنوب‌گان یا «قاره سفید» دعوت می کنیم. در گذشته، کاوش گران با گذراندن سختی های زیادی خود را به این قاره رساندند اما امروز شما می توانید با یک کلیک، از زیبایی های طبیعی کم جمعیت ترین قاره جهان که هنوز به ویروس کرونا آلوده نشده است، لذت ببرید.

آنتارتیکا یا قاره سفید که در قطب جنوب واقع شده است، سردترین نقطه زمین محسوب می شود. در این قاره پوشیده از یخ، بیش از سی کشور از جمله فرانسه، پایگاه های پژوهشی علمی خود را مستقر کرده اند. موقعیت منحصر به فرد قاره جنوبگان و همچنین تأثیر آن بر روی اقلیم زمین، منابع زیست محیطی و طبیعی آن، قاره سفید را به کانون توجه پژوهش‌گران سراسر جهان تبدیل کرده است.

حدود ۴۰ هزار پژوهش‌گر و دانشمند در آنتارتیکا تحقیق می کنند و آنها تا پایان دوره مأموریت خود، هیچ‌گونه ارتباط فیزیکی مستقیم با ساکنان دیگر قاره های جهان ندارند. بر اساس تازه ترین گزارش واشنگتن پست و داده های دانشگاه جان هاپکینز، تنها نقطه در روی زمین که تا کنون از گزند شیوع بیماری کوویدـ۱۹ در امان مانده است، قاره سفید می باشد.

قاره جنوب‌گان یا آنتارتیکا دارای مناظر شکوهمند و یخ بندان های گسترده و سوررئال است. همچنین بزرگترین منبع آب شیرین جهان محسوب می شود. قاره سفید حدود ۹۰ درصد آب های شیرین یخ زده کره زمین و نزدیک به ۷۰ درصد از آب های شیرین مایع این کره را در خود جای داده است.

یکی از شگفت انگیز ترین موجودات قاره سفید، میلیون ها پنگوئنی هستند که در این قاره زندگی می کنند. علاوه بر این، قاره سفید ده ها دریاچه غیر منجمد و چندین آتش فشان فعال نیز دارد. در حال حاضر، دو مورد از آتش‌فشان های قاره جنوب‌گان، «آتش فشان اربوس» و «آتش فشان جزیره دسپشن» فعال هستند. همچنین، آب های عمیق و اسرار آمیز قاره سفید موجب شده است تا ششمین دریاچه بزرگ جهان «ووستوک»، در این قاره واقع شود.

تقریباً تمام سطح قاره سفید را یخ پوشانده و قطعات یخی غول پیکری در آب های آن اینجا و آنجا، شناورند. مناظر یخی آنتارتیکا محسور کننده هستند اما به باور پژوهش‌گران، از آنجای که سرعت گرمایش زمین در این قاره بیشتر از دیگر نقاط جهان است، این مناظر شگفت انگیز در معرض خطر جدی پدیده گرمایش قرار دارند. بر اساس گزارش های منتشر شده توسط «ناسا»، کوه های یخی قاره سفید از سال ۲۰۰۲ به این سو در حال آب شدن هستند.

شگفت انگیز ترین بیابان قاره سفید، «دره مک مورد» یک آبشار پنج طبقه را در خود جای داده است. این آبشار که از درون «یخچال طبیعی تیلور» به «دریاچه بانی» می ریزد، رنگ سرخ دارد و در برابر سفیدی قاره آنتارتیکا، منظره عجیبی را به نمایش می گذارد. برای به دست آوردن توضیحات بیشتر و تور مجازی قاره جنوبگان، روی این لینک کلیک کنید. http://www.airpano.com/360photo/Antarctica-1

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۹ آوریل ۲۰۲۰