یورش گستردۀ پلیس به مراکز پشتیبان حزب‌الله در شهرهای مختلف آلمان

روز، پنج‌شنبه ٣٠ آوریل/١١ اردیبهشت، ده ها پلیس آلمان در چهار شهر بزرگ به مراکزی هجوم بردند که مظنون به ارسال کمک مالی و تبلیغ برای حزب‌الله لبنان تشخیص داده شده‌اند. حزب‌الله که در آلمان دارای یک سازمان رسمی نیست، از این چهار مرکز استفاده می کرد. عملیات پلیس نخستین حرکت برای جلوگیری کامل از فعالیت حزب‌الله است.

دولت آلمان در ماه دسامبر سال ٢٠١٩ شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان را ممنوع اعلام کرد. فعالیت شاخه نظامی این سازمان از سال‌ها پیش در آلمان ممنوع شده بود.

با توجه به نزدیکی روز قدس در پایان ماه رمضان، این حرکت می‌تواند هشداری به هواداران حزب‌الله لبنان باشد تا در تظاهرات روز قدس برلین شرکت نکنند. طرفداران حزب‌الله و سایر گروه های بنیادگرای اسلامی، هرسال در روز عید فطر در برلین تظاهرات روز قدس را علیه اسرائیل برگزار می کنند و پرچم حزب‌الله لبنان را به اهتزاز در می آورند.

اکنون چند سال است که مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی وابسته به جمهوری اسلامی به پشیبانی از این تظاهرات متهم می شوند. این اتهام به ویژه سال گذشته با حضور چندتن از اعضای شناخته شده مرکز اسلامی در تظاهرات برلین شدت گرفت.

دستگیری افراد مظنون به ارتباط با حزب‌الله
به گزارش تارنمای چندین روزنامه آلمانی از جمله “دیت‌سایت” و “زوددویچه” تفتیش چهار مرکز مظنون به پشتیبانی از حزب‌الله در شهرهای برلین، برمن، دورتموند و مونستر به دستور هورست زهوفر وزیرکشور آلمان در اجرای مصوبه دسامبر سال گذشتۀ دولت مرکزی انجام شد و طی آن چندین تن از افراد مظنون به همکاری با حزب‌الله برای تحقیقات بازداشت شدند. اما تعداد و هویت آنها هنوز اعلام نشده است.
١٠۵٠ عضو و هوادار حزبالله در آلمان

سازمان امنیت داخلی آلمان سال‌ها است فعالیت های حزب‌الله لبنان را در این کشور تحت نظر دارد. به گفته وزیر کشور تعداد اعضا و هواداران فعال حزب‌الله، که از سوی جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شود و خواستار نابودی اسرائیل است، در آلمان به ١٠۵٠ تن می رسد. مسئولان آلمانی بر این نظرند که چهار مرکز تحت بازرسی قرار گرفته در سحرگاه پنج شنبه بخشی غیررسمی از تشکیلات حزب‌الله هستند.

وزیرکشور آلمان در رابطه با عملیات امروز گفته است که مراکز تحت بازرسی برای حزب‌الله داوطلب می گرفتند، کمک مالی جمع می کردند و حتی تدارک عملیات تروریستی را به عهده داشتند. حزب‌الله که در آلمان دارای یک سازمان رسمی نیست، از این چهار مرکز استفاده می کرد.

درماه دسامبر سال گذشته سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و دموکرات آزاد در مجلس فدرال آلمان به ممنوعیت شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان رای مثبت دادند، اما احزاب سبز، آلترناتیو برای آلمان و چپ ها در این رای گیری شرکت نکردند.

دولت آلمان که پیش تر فعالیت شاخه نظامی حزب‌الله را در این کشور ممنوع کرده بود، در سال ٢٠٠٨ فعالیت شبکه تلویزیونی المنار وابسته به این سازمان را نیز ممنوع اعلام کرد. در سال ٢٠١۴ نیز انجمنی که با نام “پروژه کودکان یتیم لبنان” در آلمان فعالیت داشت غیرقانونی اعلام شد. مقامات آلمانی معتقد بودند که این انجمن در واقع برای شبه‌نظامیان حزب‌الله کمک مالی جمع می کند.

دولت آلمان از سال گذشته حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. پیش تر بریتانیا دست به این اقدام زده بود. اتحادیه اروپا نیز این سازمان را در ردیف سازمان های تروریستی قرار داده، اما در بیشتر کشورهای اروپائی هنوز تنها شاخه نظامی حزب‌الله ممنوع، و شاخه سیاسی آن آزاد است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ آوریل ۲۰۲۰