شیوع کرونا بیش از ۲۰۰ هزار کارگر در تهران را بیکار کرد

پروانه رضایی، مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان تهران یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت از ثبت‌نام بیش از ۲۰۰ هزار کارگر بیکار شده برای دریافت بیمه بیکاری از آغاز سال جاری خبر داد.

اظهارات پروانه رضایی، مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان تهران حاکی از بیکارشدن ۱۴۲ هزار کارگر بر اثر شیوع کروناست. به گفته او همه ساله به صورت میانگین حدود ۶۰ هزار نفر به دلیل شرایط نامساعد محیط‌های کاری بیکار می‌شدند اما امسال با توجه به شیوع کرونا این میزان به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

از آغاز سال جاری تا آغاز هفته اول اردیبهشت بیش از ۸۰۰ هزار درخواست دریافت بیمه بیکاری در سراسر ایران به ثبت رسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش برآورد کرده است که ویروس کرونا ۲,۶ میلیون تا ۶ میلیون نفر را در ایران بیکار کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران اعلام کرده که بیکار شدگان بر اثر کرونا می‌توانند برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند. بیمه بیکاری اما به آن دسته از شاغلان بیکار شده‌ای که حداقل شش ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند پرداخت می‌شود.

با این وجود شمار زیادی از بیکار شدگان در ایران کارگران بدون قرارداد رسمی و بیمه هستند که در مشاغل رستوران‌ها، کارگاه‌های ساختمانی و کارگاه‌های کوچک شاغل بودند.

رضا گل‌محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران هم در اظهارنظر جداگانه‌ای از تعویق پرداخت حقوق کارکنان مجموعه‌های ورزشی خبر داد و گفت: با شیوع بیماری کرونا، ۲۷ هزار نفر از مربیان و پرسنل مجموعه های ورزشی خصوصی استان در سه ماه گذشته هیچ دریافتی نداشته‌اند.

تصویر: عیسی میر، ۳۸ سال سن دارد و هشت سال است که کارگری می‌کند. او متاهل است و سه فرزند دارد. پس از شیوع کرونا یک ماه و نیم بیکار شد. او کارگر را ضعیف‌ترین قشر جامعه می‌داند و معتقد است علی رغم مشکلات بسیار، کمتر از سایر اقشار مورد توجه کمک‌های دولتی قرار گرفته‌اند

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹