فیلم‌ساز جوان و منتقد مصری در زندان قاهره درگذشت

شادی حبش، فیلم‌ساز جوان مصری که از محبوبیت زیادی در این کشور برخوردار بود در زندان قاهره درگذشت. شادی حبش به دلیل انتقاد از عبدالفتاح سیسی، رئیس جهموری مصر در یک ویدئو موسیقی دستگیر شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه احمد الخاقا، وکیل این زندانی ۲۴ ساله هنرمند، ضمن تایید خبر درگذشت او از علت دقیق مرگ شادی حبش اظهار بی‌اطلاعی کرد. وکیل مدافع حبش روز شنبه ۱۳ اردیبهشت (دوم ما مه) به خبرگزاری فرانسه گفت که از چند روز پیش وضعیت سلامتی موکلش رو به وخامت گذاشت. به گفته احمد الخاقا موکلش را “به بیمارستان منتقل کردند و سپس دیشب (شنبه شب) به زندان بازگرداندند و در آنجا او در نیمه های شب درگذشته است”.

شبکه عربی “اطلاعات حقوق بشر” در این باره نوشت که شادی حبش به دلیل “سهل انگاری و بی‌عدالتی” جان خود را از دست داده است.

انجمن قلم آمریکا (PEN America) مرگ حبش را در زندان “ضربه‌ای مهلک به آزادی های هنری” خواند. جولی تربو، رئیس این انجمن می‌گوید این “یک نشانه نگران کننده” از سوی رئیس جمهوری مصر است به این معنی که در این کشور “ابراز نظرات مخالف به قیمت جان تمام خواهد شد.”

حبش در ماه مارس سال ۲۰۱۸ به دلیل”نشر اکاذیب” و “همکاری با سازمان‌های غیرقانونی” متهم و بازداشت شده بود.

فیلمی به یاد “خاطره آزادی”
در ویدیو-موزیکی که شادی حبش موسیقی آن را ساخته است سیسی (رئیس جمهور نظامی مصر) به عنوان “جاهل” خوانده می‌شود. “جاهل” نام یکی از شخصیت‌های “منفور و دروغگو” در یک فیلم معروف مصری است. این ویدئوی تا کنون بیش از ۵ میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.

این ویدئو از سوی رامی عصام کارگردانی شده است. عصام در جریان “بهار عربی” مصر در پی انتقاد از حسنی مبارک به شهرت رسید. او از سال ۲۰۱۱ از مصر خارج شد و در سوئد زندگی می‌کند.

رامی عصام در باره این فیلم گفته بود: «با این ترانه ما می‌خواستیم یاد همه آزادی‌هایی را که پیش از این داشتیم زنده کنیم. ما می‌خواستیم حق آزادی بیان، حق انتقاد و حق اعتقاد به تغییر را یادآوری کنیم.» او می‌افزاید: «ما فکر خودمان را از طریق صلح‌آمیز و با بیانی هنری ابراز کردیم و از موسیقی به عنوان وسیله‌ای در مقابل خشونت، ظلم و فساد استفاده کردیم.»

با شیوع ویروس کرونا از یک ماه و نیم پیش مقامات مصری ملاقات در زندان‌های این کشور به حالت تعلیق درآورده اند. این کار باعث انزوای بیش از پیش زندانیان شده است. گروه‌های حقوق بشری بارها در مورد وضعیت بد زندان های مصر هشدار داده‌اند.

براساس آمار و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری در مصر حدود ۶۰ هزار زندانی سیاسی وجود دارد که اکثر آنها پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر در سال ۲۰۱۳ دستگیر شده‌اند. مدافعان حقوق بشر به از امکان شیوع ویروس کرونا در زندان‌های پر جمعیت مصر ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ می ۲۰۲۰