اعتصاب کارگران شرکت ملی حفاری ایران در اعتراض به اخراج دسته‌جمعی

بنا به ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، گروهی از کارگران شرکت ملی حفاری ایران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در اعتراض به اخراج دسته‌جمعی مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند. به گفته‌ی معترضان، ۱۰۰ تن از کارکنان این شرکت اخراج شده‌اند و قرار است ۵۰۰ نفر دیگر هم به زودی اخراج شوند.

این سومین بار است که کارگران در روزهای اخیر در اعتراض به اخراج دسته جمعی اعتصاب و تجمع می‌کنند. در پی تحریم‌های نفتی و مالی ایران از سوی آمریکا صادرات نفت ایران کاهش یافته و واردات قطعات دکل‌های حفاری به ایران محدود شده است. خبرگزاری رویترز در اسفند ۹۸ نوشت از ۱۶۰ دکل نفتی ایران، دست کم ۴۰ دکل فعالیت خود را متوقف کرده‌اند یا تحت تعمیرات قرار دارند. نزدیک به نیمی از دکل‌های ایران توسط شرکت ملی حفاری ایران (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) اداره می‌شوند. شرکت ملی حفاری ایران ۷۳ دکل خشکی و دریایی دارد. بقیه ۱۶۰ دکل حفاری ایران متعلق به شرکت حفاری شمال و شرکت‌های کوچک‌تر است.

به نوشته رویترز اسناد مالی شرکت ملی حفاری ایران شرکت نشان می‌دهد درآمد ۱۷ دکل آن «صفر» است و شش دکل نیمه‌فعال‌اند. تعداد دکل‌های غیرفعال این شرکت در ۲۰۱۷ پنج دکل و در ۲۰۱۶ چهار دکل اعلام شده بود. از سوی دیگر شرکت حفاری ملی ایران قراردادی برای توسعه دو میدان نفتی امضاء کرده است. نفت‌آنلاین یکشنبه ۱۴ فروردین نوشت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آن به همراه یک شرکت خدمات مهندسی قراردادی به ارزش ۶۰ میلیون دلار برای توسعه دو میدان نفتی در استان خوزستان امضا کردند. این میادین سپهر و جفیر نام دارند و در غرب کارون در استان خوزستان واقع‌اند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹