نگرانی در آلمان از خطر سوءاستفاده افراطی‌ها از بحران کرونا

بسیاری از شهرهای آلمان ظرف روزهای گذشته شاهد برگزاری تظاهرات نیروهای افراطی علیه تصمیمات دولت درباره مقابله با کرونا بوده است. تظاهراتی که عمدتا توسط نیروهای راست‌گرا و احزاب و گروه‌های پوپولیست سازماندهی شده است.

سایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان با انتشار گزارشی خبر از سوءاستفاده نیروهای افراطی و راست‌گرا از بحران کرونا داده است. آنها محدودیت‌های پیش بینی شده از سوی دولت آلمان در ارتباط با مقابله با بیماری کرونا را محدودیت‌هایی برای حقوق شهروندی خود تلقی کرده و با استفاده از نارضایتی مردم، دست به برپایی تظاهراتی علیه دولت این کشور زده‌اند.

تظاهرات در برلین و ایالت‌های شرقی آلمان
واپسین روزهای هفته گذشته، بسیاری از شهرهای واقع در ایالت‌های شرقی آلمان شاهد برپایی تظاهرات نیروهای راست‌گرا بوده است. صرف‌نظر از تظاهرات شماری از مردم در شهر برلین، حزب ناسیونالیست آلمان (NPD) که یکی از احزاب راست‌گرای این کشور است اقدام به سازماندهی تظاهرات در برخی از شهرهای آلمان با شعار “خرد به جای اضطراب و نگرانی” کرده‌اند.

در شهر آئو (Aue) واقع در ایالت زاکسن یکی از رهبران حزب ناسیونالیست آلمان تظاهراتی را با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برگزار کرد. گفته می‌شود که بین نیروهای پلیس و شرکت‌کنندگان در این تظاهرات درگیری‌هایی نیز روی داده است. شرکت کنندگان در این تظاهرات به محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت اعتراض کرده و خواستار برداشتن ماسک شده بودند.

“دیکتاتوری کرونایی”
در برخی دیگر از شهرهای آلمان و از جمله در تسویکاو (Zwickau) نیروهای وابسته به حزب پوپولیست “آلترناتیو برای آلمان” دست به تظاهرات زده و شعار “دیکتاتوری کرونایی” سر داده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که که نیروهای راست‌گرا از شرایط روانی و مشکلات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی شیوع بیماری کرونا که باعث نارضایتی و ناامیدی در بین مردم شده به سود خود استفاده ابزاری می‌کنند.

کارشناسان گفته‌اند که مردم در انتظار پاسخ قانع کنندهای از سوی دولت در ارتباط با مقابله با بیماری کرونا هستند و از آن‌جا که دولت در موقعیتی نیست که پاسخی صریح و قانع کننده بدهد، زمینه برای اعتراضات و بهره‌برداری سیاسی این نیروها فراهم می‌شود.

کارشناسان گفته‌اند که البته برپایی تظاهرات و اعتراض به سیاست‌های دولت در شمار حقوق مشروع شهروندان است، اما موضوع در شرایط کنونی بر سر استفاده ابزاری نیروهای راست‌گرا از این حقوق است.

همین موضوع می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را به علت نشر اخبار کذب به خطر انداخته و باعث شیوع بیشتر این بیماری در جامعه شود.

کارشناسان از جامعه مدنی آلمان خواسته‌اند با هوشیاری کامل نسبت به تبلیغات گروه‌های افراطی واکنش نشان داده و مانع از گسترش چنین اقداماتی گردند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)به زبان فارسی، ۴ می ۲۰۲۰