روح‌الله زم در دادگاه: «فردی به من زنگ می‌زد و می‌گفت مطلب مرا کار کن»

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم، مدیر تارنمای برچیده شدۀ «آمد نیوز»، روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. وی در این جلسه در پاسخ به پرسش‌های نمایندۀ دادستان برخی اتهامات وارده بر خود را رد کرد و برخی مطالب منتشر شده در پایگاه خبری خود را «اشتباه» دانست و از بکار بردن «برخی عبارات» ابراز «پشیمانی» کرد.
روح‌الله زم، که نهادهای رسمی و نیمه رسمی جمهوری اسلامی ایران از وی به عنوان «سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز» یاد می‌کنند، روز دوشنبه در چهارمین جلسۀ دادگاه رسیدگی به اتهامات خود، با اشاره به «اقاریری که نزد بازپرس از او گرفته شده» گفت «بعضی از موارد را قبول دارم […] برخی موارد را الان که مرور می کنم، قبول ندارم».

وی اتهام نمایندۀ دادستان مبنی بر «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران» را رد کرد و گفت «من کار مطبوعاتی می‌کردم». نماینده دادستان وی را به دادن اطلاعات در بارۀ زمان ورود «حاج قاسم سلیمانی [به] عراق و انتقال این موضوع به مامور هادی خود» متهم ساخت و روح‌الله زم در پاسخ از او پرسید «مگر چه اتفاقی افتاده است؟»

نماینده دادستان وی را به انتشار «اطلاعات افرادی که تحریم‌ها را […] دور می‌زدند» متهم کرد و پرسید منتشر کردن چنین اخباری «در راستای رسالت خبرنگاری بوده است؟» روح‌الله زم از نمایندۀ دادستان خواست «اثر وضعی آن مشخص شود» و به عبارت دیگر مشخص شود که انتشار این اخبار علت مستقیم زیان و خسارتی شده است.

او در بارۀ اتهامِ «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی» که بگفتۀ نمایندۀ دادستان «بعد از دی ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ [با انجام] اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام» بدان مبادرت کرده است، گفت «یک‌سری را قبول دارم و یک‌سری را قبول ندارم من خبرنگار بودم و کار خبری می‌کردم».

نماینده دادستان در این جلسه با اشاره به برخی مطالبی که در تارنمای «آمد نیوز» انتشار یافته بود، روح‌الله زم را به «آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و ماسک ضد اشک‌آور و چگونگی زمین‌گیر کردن موتورسواران» متهم کرد. روح الله زم در پاسخ گفت «اینها مربوط به من نیست و یک‌سری مطالب کپی بود و یک‌سری نیز تحت القائات بود».

نماینده دادستان به ارتباطات وی با ساغر کسرائی، کنشگر آمریکائی ایرانی تبار که پیش از این دستیار «ترنت فرانکس»، نمایندۀ پیشین آریزونا در مجلس نمایندگان آمریکا بود، اشاره کرد و گفت «شما رسانه نبودید زیرا رسانه با سرویس جاسوسی خارجی ارتباط نمی‌گیرد و به مسئول میز براندازی در کنگره امریکا پیام نمی‌دهد».

روح الله زم در پاسخ گفت که «یک‌سری از مطالب [آمد نیوز] کپی بود و فردی به من زنگ می‌زد و می‌گفت مطلب مرا کار کن، در حال حاضر یادم نیست». وی گفت ساغر کسرائی را «آقائی» به او معرفی کرده و گفته «برای آنکه بشود برای آمد نیوز بودجه گرفت با این خانم صحبت کن ۴، ۵ ماه صحبت کردم».

وی در پاسخ به این پرسش که «مسئولیت خانم ساغر کسرایی در کنگره آمریکا چه بوده است؟» گفت او «منشی یک سناتور آمریکایی بود از طرف فخر آور به من معرفی شد. خانم کسرایی اسم من را برای کنفرانسی که قرار بود در آمریکا برگزار شود داده بود و اسمم داخل لیست رفته بود، همچنین پیشنهاد داده شد که اقدامات دیگری انجام بدهیم».

نماینده دادستان یادآوری کرد که اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی یکی «از ارکان تشکیل دهنده بزه افساد فی الارض است» و به روح الله یادآوری کرد که جلسۀ پیشین دادگاه پذیرفته که «برای یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه جاسوسی» کرده است. روح الله زم پاسخ داد که «از میان تمامی مطالب ارسال شده سه چهار مورد بیشتر مستند ندارم». وی «اتهام معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی را» رد کرد و در پاسخ به اینکه «با انتشار اخبار و فراخوان‌هایی» خواسته است «ماشین‌های نیروهای انتظامی به آتش کشیده شود» و گفته «رضا پهلوی اذعان کرده من رهبر جنبش ۹۶ بودم»، گفت «بعضی حرف‌ها در شرایط خاص بوده».

قاضی دادگاه از وی پرسید «پس از دی ماه ۹۶ با افسران وزارت خارجه فرانسه ملاقات کردی دلیل آن چه بوده است؟» روح‌الله زم گفت «بنابر توصیه مقامات این کشور(فرانسه) ملاقات کردم» و در پاسخ نمایندۀ دادستان که در این باره از وی توضیح خواست، گفت «شش هفت جلسه برگزار شد تا آشنا شویم» و افزود «مگر من فقط این رابطه را داشتم افراد دیگری نیز در فرانسه با سرویس آنجا ملاقات دارند و تحت حفاظت هستند».

او در پاسخ به سخنان نماینده دادستان که گفت «در روز ده‌ها خبر با عناوین تحریک برای تخریب و اغتشاش منتشر می‌کردید بعد می‌گویید معاونت در احراق و تخریب نداشتید؟» پاسخ داد که «برخی عبارات را اشتباهی به کار بردم، برخی عبارات اشتباه بوده و پشیمانم».

وی، پیش از آنکه رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کند، به درخواست نماینده دادستان در بارۀ «شکل گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز» توضیجات کوتاهی ارائه نمود.

روح‌الله زم که ظاهراً با وعدۀ دریافت پول و کسب حمایت تطمیع شده و به عراق کشانده شده بود، در مهرماه سال ۹۸، در این کشور از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر گردید و نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده او در ۲۱ بهمن ماه همان سال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. دومین جلسۀ دادگاه نیز در ۲۷ بهمن ماه سال ۹۸ در شعبه مذکور برگزار شد و شماری از نمایندگان نهادهای دولتی، بانکی و یکی از «جانبازان مدافع حرم» طی آن به طرح شکایت پرداختند. سومین جلسۀ دادگاه روح‌الله زم در روز ۵ اسفندماه سال ۹۸ برگزار شد و او در آن جلسه اتهام افساد فی الارض را در بارۀ خود رد کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۴ می ۲۰۲۰