حراج صنایع ایران: “صنایع معدنی ایران در بورس عرضه می‌‌شوند”

دولت برای تامین بودجه خود در نقش بازاریاب و بازارگردان ظاهر شده است. برنامه دولت این است که عرضه سهام دولتی را برای حفظ جذابیت بازار تا پایان سال ادامه دهد اما هر لحظه می‌توان انتظار داشت شرایط بین المللی و داخلی بر محرک های دولتی غلبه کند و بورس را از عرش به فرش برساند.

حسن روحانی صبح پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت در ارتباط مستقیم تلویزیونی با استان کرمان، طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد، طرح احداث انبار کنستانتره مس، طرح احداث کارخانه اسید خاتون آباد و طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد را در مجتمع مس شهر بابک افتتاح کرد. روحانی در سخنانی از ورود صنایع مدنی ایران به بازار بورس تهران خبر داد:

«عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس و اینکه مردم بیایند یک معدن و یا یک سهامی از معدن را خریداری کنند، موجب می شود هم بورس گشایش پیدا کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع تر فعال شوند.»

روحانی سپس در ادامه سخنانش گفت: «زنده ماندن بورس به ورود سهام جدید است. بورس باید زمینه‌ای را فراهم کند که دولت بتواند معادن و زمینه‌ای بزرگ را وارد بورس کند.». و در پایان هم دستور افتتاح این طرح را صادر کرد.

در ابتدای معاملات چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، تزریق شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ) برای تحریک بازار بورس بی‌ثمر ماند و شاخص کل بورس اوراق بهادار در ادامه اصلاح قیمت‌های بازار، با افت ۱۴ هزار و ۶۷۲ واحدی به رقم ۹۶۵ هزار و ۸۹۹ رسید.

دو روز قبل مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس به مردم هشدار داده بود که از فروش دارایی‌های خود برای سرمایه‌گذاری در بورس خودداری کنند.

صنایع معدنی ایران از اردیبهشت سال گذشته تاکنون تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند. ۹۱ هزار نفر در صنایع معدنی ایران اشتغال مستقیم دارند. به ازای هر یک شغل، ۱۷ شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد شده است. ۱۰ درصد از درآمد دولت ایران از صنایع معدنی و صنایع فولاد تامین می‌شود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۸ اردیبهشت ۲۰۲۰