پمپئو: اگر چین شفاف بود صدها هزار نفر نمی‌مردند

دویچه وله

مایک پمپئو، روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت (۶ مه) در واشنگتن گفت اگر چین شفافیت بیشتری به خرج می‌داد، صدها هزار نفر نمی‌مردند و اقتصاد جهانی هم چنین ریزشی نمی‌کرد. او در سخنان شدیداللحنی گفت: «دولت چین به جای این کار، شیوع ویروس در ووهان را لاپوشانی کرد و هنوز هم اطلاعات لازم و حیاتی را در اختیار کسی نمی‌گذارد.» 

وزیر خارجه آمریکا افزود، حالا دیگر همه کشورها به خطرات معامله با حزب کمونیست چین واقف شده‌اند. 

پمپئو ادامه داد که واشنگتن نمی‌تواند با قطعیت تام بگوید که ویروس از آزمایشگاه ووهان بیرون آمده، اما شواهد آشکاری در این زمینه در دست دارد. او از سازمان جهانی بهداشت خواست درباره رویکرد و تدابیر چین تحقیق کند. 

وزیر خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا را نیز خطاب قرار داد و گفت: «باعث تاسف است که در کنفرانس جمع‌آوری پول برای مبارزه با کرونا، از چین خواسته نشد که اطلاعات شفافی درباره چند و چون شیوع کرونا بدهد.» 

در کنفرانسی که به دعوت اتحادیه اروپا برگزار شد، سران ده‌ها کشور و نهاد بین‌المللی تعهد کردند ۸ میلیارد دلار برای تولید واکسن و مقابله با بیماری کووید- ۱۹ اختصاص دهند. نماینده آمریکا در این کنفرانس حضور نیافت. 

واکنش شدید چین 

پکن به اظهارات پمپئو واکنش تندی نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت وزیر خارجه آمریکا هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهایش ندارد. سفیر چین در سازمان ملل نیز هرگونه تحقیق بین‌المللی در کشورش برای ردیابی منشا ویروس را رد کرد. شن ژو گفت: «این کار تنها وقتی میسر خواهد بود که ویروس به طور حتم مهار شده باشد. آن موقع ادعاهای بی‌پایه و مضحک پمپئو را روی میز می‌گذاریم.» 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «این موضوع به کارشناسان و محافل علمی و پزشکی مربوط است، نه به سیاستمدارانی که برای اغراض سیاسی و مصارف داخلی خود دروغ می‌گویند.» او از پمپئو پرسید چطور وقتی هیچ مدرکی برای ارائه ندارد باز چنین اتهاماتی را تکرار می‌کند. 

این چندمین مرتبه است که وزیر خارجه و دیگر نمایندگان دولت آمریکا بحث سرایت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان را پیش می‌کشند. آنها در عین حال می‌گویند مسئله تصادفی و سهوی بوده اما هیچ مدرکی برای این مدعا نشان نمی‌دهند. پمپئو روز یکشنبه سوم مه نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی این بحث را تکرار کرد. 

سازمان جهانی بهداشت این قبیل اتهام‌ها را “فرساینده” و “گمانه‌زنی” می‌خواند. و ویروس شناس ارشد آمریکایی، آنتونی فاوچی نیز به تازگی گفته که همه چیز نشان‌گر شیوع طبیعی ویروس است. متخصصان امر معتقدند که ویروس به طور طبیعی از حیوان به انسان منتقل شده و در این که محل انتشار بازار خیس ووهان بوده، هم‌نظرند. 

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اواخر آوریل اعلام کردند که هنوز روشن نیست که آیا چرخه گسترش ویروس از تماس انسان با حیوان مبتلا شروع شد یا یک تصادف محض در آزمایشگاه ووهان چنین وضعیتی را آفرید. آنها دستکاری ژنتیکی یا تولید ویروس به دست انسان را هم منتفی دانستند. 

دونالد ترامپ نیز بارها با حمله به چین، این کشور را مسبب همه‌گیری کرونا دانسته و حتی تقاضای غرامت کرده است. منتقدان ترامپ می‌گویند او با این موضع‌گیری‌ها می‌خواهد تاخیر خودش در مواجهه با پاندمی را توجیه کند. تا کنون ۲۵۸هزار نفر در سراسر دنیا در پی ابتلا به کووید – ۱۹ جان سپرده‌اند. شمار درگذشتگان در امریکا ۷۱ هزار نفر است که بیشترین میزان مرگ و میر این پاندمی است. 

شن ژو، سفیر چین در سازمان ملل، سیاسی کردن ویروس کرونا را غیرقابل تحمل خواند و مهار بیماری را اولویت اصلی جامعه جهانی دانست. او خطاب به پمپئو گفت: «بهتر است به جای طرح این فرضیه‌ها، تلاش‌مان را صرف مبارزه با ویروس واقعی کنیم.»

برگرفته از سايت دویچه وله

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ – May 7th, 2020