افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به آینده موکول شد

با گذشت ۵۰ روز از آغاز سال ۹۹ هنوز افزایش سنواتی مستمری بازنشستگان که طبق قانون می‌بایست دست‌کم یک بار در سال اعمال شود، صورت نگرفته است. به علاوه، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در چند سال گذشته به تعویق افتاده است. بار دیگر معضل کمبود بودجه، و خودداری دولت از پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی، دامن بازنشستگان را گرفته. دولت‌مردان و مسئولان سازمان تامین اجتماعی کماکان وعده می‌دهند اما این وعده‌ها تحقق نیافته است. یک عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از وخیم‌تر شدن وضعیت معیشت بازنشستگان خبر می‌دهد و وعده‌های دولت را «توخالی» می‌خواند.

روز جمعه ۱۹ اردیبهشت خبرگزاری امنیتی فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان «خبرهای خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی» نوشت که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به زودی «خبر خوشی» به بانشستگان تامین اجتماعی می‌دهد. خبر خوش این است که مدیرعامل تامین اجتماعی قرار است «به زودی افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹، افزایش سقف وام و تسهیلات و بودجه زیارتی وسیاحتی و همچنین اجرای متناسب سازی (همسان سازی حقوق) بازنشستگان» را اعلام کند.

بازنشستگان سال‌هاست به پائین‌بودن مستمری بازنشستگی برای تامین هزینه معیشت و هزینه‌های کمرشکن درمان و بهداشت معترضند، آخرین بار در بهمن ۹۸ قصد تجمع مقابل مجلس را داشتند که با اعمال خشونت از برگزاری تجمع آنان ممانعت شد.

بسیاری از بازنشستگان کار می‌کنند. بازنشستگان حداقل‌بگیر که اندوخته‌ای ندارند ناگزیرند یک یا دو شغل داشته باشند تا اندکی از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش دهند. بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور (۲۵ مهر تا ۲۵ آبان۱۳۹۵)، ۹۰۰ هزار بازنشسته شامل ۱۱۱ هزار بازنشسته زن پس از ۳۰ سال کار به اشتغال مجدد روی آورده‌اند. این میزان با افزایش هزینه‌های زندگی در چهار سال اخیر افزایش یافته است. در آبان ۹۸، منابع وزارت بهداشت از اشتغال حدود یک و نیم میلیون بازنشسته بالای ۶۰ سال خبر دادند.

یک بازنشسته ۶۹ ساله که برای تامین هزینه زندگی خانواده سه نفره‌اش دو جا کار می‌کند، در آبان ۹۸ به رادیو زمانه گفت مجموع درآمد او اکنون چهار میلیون تومان است و ناگزیر است بسیاری از اقلام کالا و خدمات را از سبد مصرف خود حذف کند: «سعی می‌کنیم بیشتر حاضری بخوریم.»

بازنشسته دیگرگفت مستمری‌اش یک میلیون و ۶۶۰ و هزینه زندگی‌اش چهار میلیون تومان است و تنها قادر است مواد غذایی حداقلی را تامین کند: «ماهی حداکثر یک بار مرغ می‌خوریم.»

بازنشستگان نیازمند اکنون به نیروی کار ارزان کارفرماها تبدیل شده‌اند. آنها در مشاغل مختلفی مانند سرایداری، در بنگاه‌های املاک و نمایشگاه‌های خودرو پادویی می‌کنند و یا در کارگاه‌های زیرزمینی استثمار می‌شوند. آن دسته از بازنشستگان که کار پیدا نمی‌کنند هم به دست‌فروشی روی آورده‌اند.

منبع سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹