خروج سامانه‌های آمریکائی پاتریوت از خاک عربستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۹ اردیبهشت (۸ مه) در گفتگویی تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، درباره تقویت همکاری نظامی آمریکا و عربستان، اوضاع منطقه و بازار نفت تبادل نظر کرد. ترامپ و ملک سلمان درباره ادامه همکاری این دو کشور در گروه کشورهای جی ۷ و جی ۲۰ نیز رایزنی کردند.

دونالد ترامپ ماه قبل با شیوع ویروس کرونا از عربستان سعودی خواست تا تولید نفت خود را کاهش دهد. بحران کرونا سبب پائین آمدن قیمت نفت شده است و شرکت‌های آمریکایی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

گفتگوی تلفنی پادشاه عربستان و رئیس جمهوری آمریکا دو روز پس از آن انجام گرفته است که مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که تصمیم گرفته‌اند سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و تعدادی از پرسنل نظامی این کشور را از خاک عربستان سعودی خارج کنند.

روزنامه وال استریت جورنال روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت (۷ ماه مه) گزارش داده بود که این تصمیم دولت آمریکا می‌تواند به مثابه پایان تقویت نظامی عربستان در مقابل ایران تلقی شود.

به گفته مقامات آمریکایی، چهار سامانه پاتریوت و ده‌ها نفر از کادر نظامی آمریکایی که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر شده بودند نیز مشمول این تصمیم آمریکا خواهند شد.

در گزارش وال استریت جورنال همچنین آمده است، آمریکایی‌ها می‌خواهند نیروی دریایی این کشور را در خلیج فارس کاهش دهند. این مقامات گفته‌اند كه دو اسكادران جنگنده آمریكایی نیز منطقه را ترک كرده‌اند.

جود دیر، معاون سخنگوی کاخ سفید، پس از مکالمه تلفنی ترامپ و ملک سلمان اعلام کرد که سران آمریکا و عربستان از جمله در مورد اهمیت ثبات در بازارهای جهانی انرژی به توافق رسیده‌اند. این مقام کاخ سفید تاکید کرده است که طرفین همچنین درباره همکاری‌های دفاعی بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

اما معاون سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره خروج سامانه‌های دفاعی پاتریوت خودداری کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، همزمان با انتشار خبر خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان گفت که این اقدام برای فشار آوردن به ریاض بر سر مسایل نفت نبوده و بدان معنا نیست که تهدید ایران کاهش پیدا کرده باشد.

پمپئو گفت، موشک‌های پاتریوت برای مدتی آنجا بوده‌اند و اکنون لازم است نیروهای آن بازگردند.

عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی ترامپ با پادشاه این کشور تأیید کرده است که ایالات متحده از این کشور حمایت می‌کند و به منافع و امنیت متحدین خود متعهد است. ترامپ گفته است که از تلاش‌های دیپلماتیک و راه حل سیاسی در یمن نیز پشتیبانی می‌کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ می ۲۰۲۰