رژیم ایران و الحاق بخش های از کرانۀ غربی رود اردن موضوع گفتگوی پمپئو با رهبران اسرائیل

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، امروز چهارشنبه سیزدهم ماه مه، وارد بیت المقدس شد و در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، گفت : برغم بحران ناشی از ویروس کرونا که باعث رنج شدید مردم ایران شده جمهوری اسلامی ایران همچنان به پراکندن ترور ادامه می دهد.

وزیر امور خارجۀ آمریکا گفت : “حتی در زمان شیوع جهانی ویروس کرونا رهبران ایران تمام منابع رژیم آیت الله ها را به اشاعۀ ترور در جهان اختصاص می دهند.” قرار است وزیر امور خارجۀ آمریکا با رهبران اسرائیل دربارۀ الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن توسط این کشور و همچنین دربارۀ جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند. سفر پمپئو به اسرائیل همچنین با تقسیم قدرت میان دو حزب لیکود، به رهبری نتانیاهو، و “آبی-سفید”، به رهبری بنی گانتز، در قالب یک دولت ائتلافی همزمان است.

قرار است دولت جدید اسرائیل از اول ژوئیه آینده راهبرد خود را برای اجرای طرح رئیس جمهوری آمریکا به منظور پایان دادن به منازعۀ اسرائیل و فلسطین اعلام کند. بر پایۀ این طرح دولت اسرائیل قصد دارد علاوه بر درۀ اردن بیش از ١٣٠ آبادی یهودی در کرانۀ غربی رود اردن را به خاک این کشور الحاق و بیت المقدس را پایتخت غیر قابل تقسیم اسرائیل اعلام کند.

این طرح با مخالفت فلسطینی ها روبرو شده است. وزیر امور خارجۀ آمریکا پیش از ورود به اسرائیل در گفتگو با جراید این کشور گفت که تصمیم گیری دربارۀ طرح آمریکا برعهدۀ اسرائیل است و او می خواهد در سفرش به بیت المقدس نظر دولت جدید این کشور را در خصوص آن جویا شود.

صائب عریقات مسئول مذاکرات فلسطینیان گفته است که دولت آمریکا مبتکر و مدافع این طرح است و مایک پمپئو هیچ گفتگویی با فلسطینی ها برای تدارک سفرش به اسرائیل انجام نداده است. صائب عریقات در ادامه افزوده است که رهبران جهان در گفتگوهای خود با فلسطینی ها صریحاً الحاق اراضی فلسطینی در کرانۀ غربی رود اردن را تهدیدی علیه صلح در خاورمیانه و کلیت نظام بین المللی می دانند.

در ده سال گذشته طی دورۀ نخست وزیری بنیامین نتانیاهو جمعیت یهودیان در کرانۀ غربی رود اردن پنجاه درصد افزایش یافته است. اکنون جمعیت یهودیان این منطقه به ٤٥٠ هزار نفر رسیده که در تنش دائمی با دو میلیون و ٧٠٠ هزار فلسطینی ساکن این اراضی به سر می برند.

ساعاتی پیش از ورود مایک پمپئو به بیت المقدس یک سرباز بیست و یک سالۀ اسرائیلی در کرانۀ غربی رود اردن در اثر اصابت سنگ به سرش کشته شد و همزمان با ورود پمپئو به اسرائیل یک نوجوان پانزده سالۀ فلسطینی در جریان درگیری با سربازان اسرائیلی در همین منطقه جان خود را از دست داد.

درۀ اردن حدود ٣٠ درصد اراضی کرانۀ غربی رود اردن را تشکیل می دهد و نخست وزیر اسرائیل تنها پنج ماه یعنی از اول ژوئیه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر آینده فرصت دارد تا این دره را به خاک اسرائیل الحاق کند.

دانیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل در دورۀ باراک اوباما، گفته است که دولت دونالد ترامپ حقیقتاً خواستار الحاق بخشی هایی از کرانۀ غربی رود اردن توسط اسرائیل است. او بر همین اساس اظهارات مایک پمپئو با جراید اسرائیلی را بی اساس خوانده که گفته است تصمیم گیری در این خصوص برعهدۀ اسرائیل است. دانیل شاپیرو همچنین رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، را متهم کرده که برای جلب آرای مسیحیان انجیلی و یهودیان راست گرا در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری از طرح الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن توسط اسرائیل حمایت می کند.

بر اساس نظرسنجی ها تنها اسرائیلی های راست گرا از این طرح حمایت می کنند، در حالی که اسرائیلی های میانه و چپ‌گرا با چنین الحاقی مخالف هستند. خود بنی گانتز الحاق سریع بخشی هایی از کرانۀ غربی رود اردن را دشوار خوانده است.

به گفتۀ تحلیل‌گران اسرائیلی، حکومت ائتلافی اسرائیل نهایتاً به الحاق آبادی های یهودی نزدیک بیت المقدس بسنده خواهد کرد. به گفتۀ دانیل شاپیرو بعید نیست که دولت جدید اسرائیل در اجرای این طرح ناکام و منتظر انتخاب رئیس جمهوری آیندۀ آمریکا بماند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ می ۲۰۲۰