فرمانده یگان ویژه پلیس رژیم ایران: آماده سرکوب اعتراضات ۹۹ هستیم

یگان ویژه پلیس ایران وظیفه سرکوب ناآرامی‌ها و اعتراضات شهری را برعهده دارد و غالباً با همکاری هسته‌های محلی بسیج و نیروهای ضدشورش سپاه، اعتراضات مردمی را سرکوب می‌کند. حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران از آمادگی کامل این نیرو برای سرکوب اعتراضات در سال ۹۹ خبر داده است. این اظهارات در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایرنا انجام شده است.

کرمی در این مصاحبه گفته است که در سال ۹۹ به زیرساخت‌های نیروی ضدشورش و تجهیزات آن «توجه ویژه» شده و این پشتیبانی و حمایت «بی‌نظیر»، بار مسئولیت این نیرو را افزایش داده است: «سال ۹۹ به لحاظ توجه ویژه به زیرساخت و تجهیزات بی‌نظیرترین سال یگان ویژه است.حمایت‌های بسیار خوبی از سوی مسئولان از یگان ویژه می‌شود و تجهیزات و امکانات خوبی در اختیار این یگان قرار می‌گیرد و پشتیبانی‌هایی که از این یگان شده در حوزه زیرساخت‌ها در سطح کشور اعم از تکمیل و توسعه پادگان‌ها، ابزار و امکانات آموزشی مورد نیاز پادگان‌ها و تأمین تجهیزات تخصصی مورد نیاز و نیروی انسانی.»

او گفته که در تمام سال‌هایی که در یگان ویژه سرکوب اعتراضات کار کرده، هیچ‌گاه به‌اندازه سال ۹۹ به این نیرو اهمیت داده نشده است: « طی سال‌هایی که در این یگان خدمت کردم، می‌توانم بگویم سال ۹۹ بیشترین پشتیبانی از این یگان شد و امسال در اوج آمادگی از نظر آموزشی، تجهیزات و اشراف اطلاعاتی نسبت به تهدیدات دشمن در حوزه‌های مختلف قرار داریم.»

در ماه‌های گذشته بسیاری از اقتصاددانان نزدیک به حکومت درباره دور جدید اعتراضات مردمی به دلیل فساد اقتصادی، ناکارآمدی و فقر روزافزون هشدار داده‌اند. در آخرین نمونه از این هشدارها، ۵۰ اقتصاددان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به حسن روحانی پیش‌بینی کردند که «امکان شکل‌گیری هسته‌های ناآرام و ناخشنود در حاشیه شهرها در نیمه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰» وجود دارد. آنها دلیل این شورش‌ها را «تشدید رکود، افزایش بیکاری، افزایش فقر، افزایش کسری بودجه دولت و رشد تورم» دانسته بودند و به دولت بسته‌ای از اقدامات را پیشنهاد کرده بودند.

یکی از این پیشنهادها دادن وام یک میلیون تومانی به شهروندان ایرانی در دو نوبت بود. دولت حسن روحانی ماه بعد این پیشنهاد را در قالب اعطای وام یک میلیونی به یارانه‌بگیران اجرایی کرد.

فرمانده یگان ویژه پلیس همچنین کارنامه این نیرو را در سرکوب اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ «قابل قبول» دانسته و گفته که با استفاده از «تجهیزات پیشرفته» با آشوب‌های سال جاری برخورد خواهد شد: «یگان ویژه به دلیل کارنامه قابل‌قبول آبان سال‌های ۹۶ و ۹۸ و سایر حوادث از جمله موضوع آب در استان اصفهان، در اجرای راهبردهای بازدارنده و استفاده از تجهیزات پیشرفته برای کنترل صحنه‌های آشوب مصمم‌تر شده و گفتگو از جمله تاکتیک‌های مؤثر یگان‌های ویژه در مواجه اولیه با آشوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را با استفاده از سیستم صوت بسیار قوی در دستور کار داریم.»

اعتراضات سراسری در آبان ۹۸ به دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین در بیش از ۱۹۰ شهر در ۲۹ استان ایران صورت گرفت که به کشته شدن تعداد زیادی از معترضان منتهی شد. خبرگزاری رویترز و وزارت امورخاجه آمریکا، تعداد کشته‌شده‌های این اعتراضات را حدود ۱۵۰۰ نفر برآورد کرده‌اند. عفو بین‌الملل نیز تاکنون مستندات مربوط به کشته شدن ۳۰۴ نفر را جمع‌آوری کند. ۱۸ نفر از این کشته‌شده‌ها کودک بوده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز آمار رسمی کشته‌شده‌های این حوادث را اعلام نکرده‌اند.

در مصاحبه ایرنا با فرمانده یگان ویژه، شرکت‌کنندگان در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ «دشمن» معرفی و این مقام پلیس گفته که با استفاده از تجربه سرکوب صورت گرفته، برای مقابله با شورش‌های جدید آماده شده‌اند: «دشمن در سال ۹۶ از تاکتیک‌هایی استفاده کرد و حداکثر خشونت و تخریب را در دستور کار خود داشت و با روش‌هایی از جمله پراکندگی مناطق درگیر خواست تا ما را خسته کند، اما یگان ویژه با قدرت تحرک بالا توانست آنها را سرکوب کند، به این حوزه‌ها اشراف یافته‌ایم و واحدهای واکنش سریع با سرعت بیشتری آماده‌شده‌اند تا بتوانند در داخل شهرها با تمرین سناریوهای مختلف وسایل نقلیه سبک و سیار به‌موقع جابه‌جا شوند.»

در دی‌ماه ۱۳۹۶، اعتراضات مردمی که به دلیل فساد و ناکارآمدی اقتصادی آغاز شده بود بنا به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت به ۱۶۰ شهر ایران گسترش یافت. سخنگوی قوه قضائیه ایران کشته شدن ۲۵ نفر را در جریان سرکوب این اعتراضات تائید کرده است.

حکومت اسلامی متهم است که برای سرکوب این دو اعتراض از سلاح و ادوات جنگی و نیروی نظامی استفاده کرده است. مستندات تصویری و اظهارات شاهدان عینی، صحت این موضوع را تائید می‌کند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۳ می ۲۰۲۰