فریبا عادل‌خواه، پژوهش‌گر ایرانی فرانسوی، به ۵ سال زندان محکوم شد

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی فرانسوی در مردم شناسی، که از ١١ ماه پیش در ایران در زندان بسر می‌برد، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به ۵ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد. سعید دهقان، وکیل مدافع وی روز شنبه ٢٧ اردیبهشت با اعلام صدور این احکام یادآوری کرد که بر اساس قوانین ایران طولانی ترین حکم جاری می‌شود. او پیش از این در پایان دومین جلسۀ دادگاه که حدود یک ماه پیش برگزار شد، نسبت به نتایج آن ابراز خوش‌بینی کرد. کمیتۀ حمایت از فریبا عادل‌خواه نیز در پی برگزاری این جلسۀ دادگاه به آزادی سریع وی امیدوار شد.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ارشد مردم شناسی در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس، در ١٧ خرداد سال گذشته/ ٧ ژوئن سال ٢٠١٩ در ایران دستگیر و سپس زندانی شد. وی نخست به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» و «تبلیغ علیه نظام» و «جاسوسی» متهم گردید، اما این اتهام آخر در اوایل سال جاری میلادی برداشته شد.

همزمان با دستگیری فریبا عادل‌خواه، همکار و شریک زندگی او، رولان مارشال، پژوهشگر سرشناس فرانسوی و متخصص شاخ افریقا، که برای دیدار او راهی ایران شده بود، هنگام ورود به تهران در فرودگاه دستگیر گردید. رولان مارشال پس از ٩ ماه و نیم حبس در زندان اوین، در روز ٢٠ مارس گذشته با شهروند ایرانی زندانی در فرانسه، جلال روح الله نژاد، مبادله شد و به فرانسه بازگشت.

محاکمه فریبا عادل‌خواه در روز ٣ مارس سال گذشته در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی آغاز شد و دومین جلسه رسیدگی به اتهامات او روز یکشنبه ۳۱ فروردین/ ۱۹ آوریل برگزار گردید. سعید دهقان، وکیل مدافع او، در پایان جلسۀ دوم دادگاه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که این جلسه دادگاه به گونه‌ای «رضایت‌بخش» جریان یافته و انتظار می‌رود که حکم دادگاه ظرف ٨ روز صادر شود. از سخنان وی چنین برداشت شد که روزنه‌های امید برای آزادی احتمالی فریبا عادل‌خواه می‌تواند گشوده شود.

سخنگوی قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین اسماعیلی، پیش از آغاز محاکمۀ فریبا عادل‌خواه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که ایران تابعیت دوم وی را به رسمیت نمی‌شناسد و از همین رو «خانم عادل‌خواه تبعۀ ایران» به شمار می‌آید.

قاضی رسیدگی به پروندۀ فریبا عادل‌خواه در دادسرای تهران در آذر ماه گذشته برای وی قرار وثیقه صادر کرد، اما معاون دادستان با آزادی او مخالفت نمود و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد.

فریبا عادل‌خواه برای اعتراض به وضعیت خود و نیز مخالفت مقامات زندان برای ملاقات با رولان مارشال که وی نیز در همان زندان در بند بود، در تاریخ ٣ دی ماه دست به اعتصاب غذا زد و پس از ۵٠ روز، در حالی که بشدت ضعیف شده بود، به درخواست کنشگران جامعۀ مدنی به این اعتصاب پایان داد. او در نامۀ مشترک خود با «کایلی مور گیلبرت»، پژوهشگر استرالیائی، که وی نیز در ایران در زندان بسر می‌برد، اعلام کرد که در مدت بازداشت تحت شکنجه‌های روانی قرار گرفته و از حقوق اولیۀ یک زندانی محروم است.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در «مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی» از مدرسه «مطالعات عالی علوم اجتماعی» در پاریس دریافت کرده است. او بهنگام بازداشت در ایران، در «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس به عنوان مدیر پژوهش به کار مشغول بود و به طور مرتب به ایران رفت و آمد می‌کرد. او علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز سخنرانی‌هایی انجام می‌داد. از او کتاب‌ها و مقالات متعددی در بارۀ وضعیت زنان در جوامع و کشورهای مسلمان، هویت، مدرنیته به زبان فرانسه به چاپ رسیده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ می ۲۰۲۰