لاکی پترسون خواننده و نوازندۀ اندوه جاودانۀ بلوز، درگذشت

“لاکی پترسون” که یکی از بزرگترین چهره های سبک موسیقی بلوز در جهان شناخته می شد، روز یکشنبه ١٧ ماه مِه/٢٧ اردیبهشت، به طور ناگهانی و بر اثر سکتۀ مغزی در سن ٥٥ سالگی در شهر دالاس واقع در ایالت تگزاس آمریکا از دنیا رفت.

“لاکی پترسون” با نام اصلی “جاج کِنِت پترسون” در تاریخ ١٣ دسامبر ١٩٦٤ در شهر بوفالو واقع در ایالت نیویورک به دنیا آمد. زندگی او از همان دوران کودکی با موسیقی پیوند خورده بود؛ پدرش “جیمز پترسون” نوازندۀ گیتار بلوز و صاحب یک کلوب شبانه بود که خوانندگان و نوازندگان موسیقی بلوز همچون “ویلی دیکسون”، “بادی گای” و “مادی واتِرز” به آن رفت و آمد داشتند. تا اینکه سرانجام هنگامی که “لاکی پترسون” پنج ساله بود، “ویلی دیکسون” او را در حال اجرایی در کلوب شبانۀ پدرش دید و از کشف استعداد این کودک پنج ساله شگفت زده شد. چند ماه بعد، لاکی پترسون توانست به کمک ویلی دیکسون، در چندین برنامه و شوی تلویزیونی محبوب آمریکا در مقابل میلیون‌ها بیننده، به اجرای موسیقی بلوز بپردازد و با انتشار نخستین آلبوم موسیقی خود به نام “آیندۀ ما: لاکی پترسون پنج ساله”، به طور رسمی وارد دنیای حرفه ای موسیقی شود.

او در نوجوانی در آکادمی هنرهای اجرایی و تجسمی بوفالو، به تحصیل پرداخت و نواختن سازهای مختلفی چون گیتار، کیبورد و فرنچ هُورن (از دستۀ سازهای بادی و برنجی) را برای خوانندگان موسیقی بلوز همچون “اِتا جیمز”، “بابی بلو” و “لیتل میلتون” آغاز نمود. دهۀ ١٩٩٠ نقطۀ عطفی در مسیر حرفه ای لاکی پترسون بود چنان‌که وی توانست با انتشار آلبوم های گوناگون خود همچون “I’m ready”، “Beyond cool”، “Lifetime” و “Move”، جایگاه خود را در سبک موسیقی بلوز ارتقاء دهد و با چهره های شاخص موسیقی بلوز مانند “مِیویس استِیپِل” همکاری کند.

موسیقی بلوز از قدیمی ترین سبک های موسیقی است که ریشه در آوازهای کارگران آفریقایی و سیاهان ساکن آمریکا دارد و پیش‌گامان این سبک، این موسیقی را با غم و اندوه اجرا می کردند.

لاکی پترسون، بیش از ٣٠ آلبوم موسیقی در سبک بلوز منتشر کرده است که از میان آنها می توان به “خورشید سیاه نیمه شب”، “همیشه محبوب”، “قلب پر درد”، “در هر ثانیه دیوانه ای متولد می شود”، “چه اشتباهی مرتکب شده ام” و “شب های طولانی” اشاره کرد.

سال گذشته او آخرین آلبوم خود را با نام “۵۰ – Just Warming Up” به مناسبت جشن پنجاه سالگی فعالیت هنری خود در زمینۀ موسیقی منتشر نمود. لاكى پترسون در آثار خود توانست سبك هاى مختلف موسيقى از جمله جاز، سُول، گاسپِل، راك و بلوز را با هم تلفيق كند و سبك ويژه خود را در موسيقى خلق كند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ ماه مه ۲۰۲۰