نخستین نفت‌کش رژیم ایران در بندر الپالیتو ونزوئلا پهلو گرفت

نخستین نفت‌کش از پنج نفت‌کش حامل سوخت ایران در بندر ال پالیتو پهلو گرفت. در همان حال نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنانی که از تلویزیون آن کشور پخش شد، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بر توافق ۲۰ ساله تهران با کاراکاس تأکید کرد. حرکت نفت‌کش‌های ایران به ونزوئلا به ملاکی برای آمادگی ترامپ برای پذیرش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ونزوئلا بدل شده است.

پنج نفت‌کش ایران حامل یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه بنزین و مشتقات نفتی برای شکستن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا از بندر رجایی به مقصد بنادر ونزوئلا حرکت کرده‌اند. این نفت‌کش‌ها عبارت‌اند از: «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول». مرکز ردیابی تانکر ترکز (TankerTrackers) صبح دوشنبه ۲۵ مه / ۵ خرداد در پیامی در توئیتر اعلام کرد نخستین کشتی حاوی سوخت ایران در پالایشگاه الپالیتو ونزوئلا پهلو گرفته است:

«نفت‌کش ایرانی فورچون که در اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) در بندر رجایی با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله ۲ در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخت.»

به گزارش رویترز نفت‌کش فارست، دومین نفتکش حامل سوخت ایران دو روز قبل وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا بامداد دوشنبه ۲۵ مه / ۵ خرداد در سخنانی که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد، ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی اعلام کرد که دو کشور حق دارند آزادانه با هم تجارت کنند.

مادورو گفت ورود اولین کشتی حامل سوخت و مشتقات نفتی برای تولید بنزین در داخل، ارمغان توافق جامع همکاری است که میان تهران و کاراکاس امضا شده است.

سفیر رژیم ایران در ونزوئلا هم در پیامی در توییتر با یادآوری توافق جامع همکاری بین تهران و کاراکاس یادآوری کرد که کاراکاس در سال ۲۰۰۸ که رژیم جمهوری اسلامی تحت تحریم بود به آنها بنزین منتقل کرد و اکنون این رژیم به ونزوئلا برای تأمین بنزین مورد نیازش کمک می‌کند. پالایشگاه‌های ونزوئلا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا فقط با ۱۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۵ ماه مه ۲۰۲۰