آیا سیاست خارجی آمریکا با جو بایدن تغییر اساسی خواهد کرد؟

ماركوس كایم (Markus Kaim)، کارشناس در زمینه سیاست ایالات متحده، در گفتگویی با روزنامه آلمانی “تاگس اشپیگل” درباره سیاست خارجی دونالد ترامپ و جو بایدن، از جمله در رابطه با ایران و اتحادیه اروپا اظهار نظر کرده است.

او در پاسخ به نخستین پرسش می‌گوید، سیاست‌مدارانی بوده‌اند که در دور دوم ریاست‌شان بر دولت، سیاست‌های خود را تغییر داده‌اند، مانند جورج دبلیو بوش که در دور دوم بیش از دور نخست به همکاری همه‌جانبه بین‌المللی روی آورد. اما به اعتقاد کایم، دونالد ترامپ تغییری در رویه خود نخواهد داد و به‌ویژه در راستای منافع اروپا یا آلمان عمل نخواهد کرد.

او ضمن اشاره به ناظرانی که نگرانند، ترامپ آمریکا را از ناتو خارج کند می‌گوید، چنین کاری بعید است، اما او در هر حال به سیاست “اول آمریکا” ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که از روابط دو جانبه با کشورها به نفع ایالات متحده تا حد امکان استفاده کند.

کارشناس مسائل سیاسی ایالات متحده معتقد است که ترامپ در دوم و در زمینه سیاست خارجی زیر فشار نخواهد بود، اما در زمینه‌های دیگری به وعده خود عمل نکرده و احتمالا در آن زمینه‌ها فعال‌تر خواهد شد، از جمله در رابطه با مسئله مهاجرت.

رابطه با اتحادیه اروپا
مارکوس کایم در زمینه روابط آینده اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌گوید، اروپایی‌ها نباید این توهم را داشته باشند که سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده پس از انتخابات نوامبر سال جاری به شکلی که چند سال پیش بوده بازگردد.

او تاکید میک‌ند که ساختارهای بین‌المللی در سال‌های اخیر بیش از حد تغییر کرده است و حتی اگر بایدن هم پیروز شود، باید در چهارچوب همین ساختارها عمل کند.

کارشناس سیاسی به این نکته اشاره می‌کند که در گذشته این امید وجود داشت که تحت تاثیر روابط بازرگانی، دولت‌های روسیه و چین به سوی دموکراسی گام‌های جدی بردارند، اما امروز دیگر به این تغییر امید چندانی نیست.

او تاکید می‌کند که اروپایی‌ها باید موقعیت خود را مشخص کنند زیرا اگر بایدن برنده شود، به همکاری تنگاتنگ با اتحادیه اروپا روی خواهد آورد، اما این همکاری او بیش از هر چیز برای مقابله با نفوذ روزافزون چین خواهد بود. این امر برای اروپایی‌ها خوشایند نخواهد بود زیرا می‌تواند بر روابط آنها با چین تاثیر ناخوشایندی داشته باشد.

قراردادهای بین‌المللی
به اعتقاد مارکوس کایم، در صورتی که جو بایدن برنده انتخابات باشد، روابط ایالات متحده با کشورهای دیگر هم بهتر خواهد شد. او در این راستا به یک نظرسنجی بنیاد کوربر اشاره می‌کند که در آن، اکثر پرسش‌شوندگان آلمانی گفته‌اند، به دولت چین بیشتر اعتماد دارند تا به دونالد ترامپ.

این کارشناس سیاسی ضمن بیان اینکه آمریکا تحت ریاست بایدن به پیمان‌های بین‌المللی باز خواهد گشت، تاکید می‌کند که نباید انتظار داشت همه چیز یکباره دگرگون شود. او می‌گوید، دموکرات‌ها هم ناچارند به بخشی از سیاست‌های امروز واشنگتن اهمیت دهند و به مرور زمان تغییراتی ایجاد کنند.

کایم یادآور می‌شود که سیاست‌های ترامپ در خیلی زمینه‌ها با مخالفت چندانی از جانب دموکرات‌ها مواجه نشده است، از جمله در رابطه با برنامه‌های نظامی او مانند حمله به سوریه، ارسال اسلحه به اوکراین یا حمله به مواضع سپاه پاسداران جمهوری اسلامی.

جو بایدن گفته است که در صورت پیروزی، کشورش به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازخواهد گشت، اما به این ابراز آمادگی باید به دیده احتیاط نگریست. او به برجام بازمی‌گردد، اما تحت شرایطی متفاوت از دوران اوباما.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۶ ماه مه ۲۰۲۰