سردار فاسد قالیباف رئیس مجلس شورای فساد اسلامی شد

پنجشنبه ۸ خرداد در دومین جلسه آغاز به کار مجلس یازدهم، محمد باقر قالیباف، فرمانده اسبق نیروی انتظامی و شهردار پیشین تهران، به رای نمایندگان به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. از ۲۶۰ نماینده ۲۳۰ نفر به قالیباف رای دادند. رقبای او مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی بودند. حمیدرضا حاجی بابایی نیز از جمله کاندیداها بود که قبل از آغاز رای‌گیری از نامزدی ریاست مجلس انصراف داده بود.محمدباقر قالیباف با اخذ ۷۰ درصد آراء نشان داد که سکان ریاست مجلس به مدت یک سال در دست او خواهد بود. وزن جریان‌های عدالت‌خواه، پایداری و احمدی‌نژاد در مجموع ۵۷ رأی بود. ۲۸ نماینده‌ای که عضو فراکسیون انقلاب نیستند، اقلیت اصلاح طلبان را تشکیل می‌دهند.

رادیو زمانه در رابطه با ریاست جدید مجلس و تغییراتی که در پی انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی احتمال دارد رخ بدهد، با حسن شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار گفتوگو کرده است.

حسن شریعتمداری می‌گوید حاکمیت جمهوری اسلامی رو به اضمحلال و فروپاشی است و برای مردم تفاوتی ندارد چه کسی ریاست مجلس را در دست داشته باشد، اما برای نظام کوچک‌ترین تغییرات هم اهمیت زیادی دارد:

«این نظام در حالتی است که برایش تغییرات کوچک هم معنای بزرگی دارد، برای مردم نه، ولی برای بازیگران و کارگزاران نظام تفاوت‌های اساسی دارد. الان یک سردار بسیار فاسد از سپاه که همیشه مورد حمایت آقای خامنه‌ای بوده، اهل طرقبه مشهد است، همشهری و مورد اعتماد ایشان است، ایشان آقای قالیباف را از سطوح بسیار پایین سپاه به مراتب بالا برکشیده و توصیه‌های ایشان آقای قالیباف را به مقام فرمانده نیروی انتظامی تهران رساند. بعد با موفقیتش در سرکوب جنبش دانشجویی ارتقا پیدا کرد و با توصیه خامنه‌ای یکی از فاسدترین شهردارهای تهران شد. در همه این سمت‌ها خوش‌رقصی‌هایی که داشته او را به آقای خامنه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر کرده است. در موقعیتی که آقای خامنه‌ای برای بعد از خودش دارد سناریوهایی را می‌چیند، یک‌دست شدن قدرت سه نیروی اصلی حاکمیت در دست اعوان و انصار ایشان برای او و نزدیکانش معنای زیادی دارد، و آقای قالیباف را باید در چنین زمینه‌ای دید. بعد از آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه، ایشان هم رئیس قوه مقننه است، معاون اول ایشان هم نماینده مشهد است و باند مشهدی‌ها و خراسانی‌ها که به آقای خامنه‌ای نزدیک‌تر هستند، یواش‌یواش همه‌جا را می‌گیرد. ایشان یک سردار سپاه است که مستقیما به ریاست یکی از قوای مملکت می‌رسد، همه اینها برای بازیگران داخل نظام بسیار پر معنی است، ولی برای مردم هیچ تفاوتی نخواهد کرد، برای اینکه اصولا چنین نظام در حال اضمحلالی کاری با مردم ندارد و آنها را به حال خود رها کرده است.»

در جریان انتخابات یازدهین دوره مجلس شورای اسلامی، با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، اکثریت مجلس در دست جناج اصول‌گرا قرار گرفت. با وجود اینکه تلاش‌های حاکمیت برای ایجاد یک مجلس یک‌دست و متشکل از اصول‌گرایان به ثمر نشست، اما این مانع از اختلاف‌های درون جناحی نشد. به گفته حسن شریعتمداری رأی دادن ۲۳۰ نماینده اصولگرا به قالیباف نشان می‌دهد محلس یازدهم در اختیار قوه رهبری است.

برای شنیدن تمام مصاحبه روی این لینک کلیک کنید: https://soundcloud.com/radiozamaneh/l3lxjo31ungb
منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) به زبان فارسی ۲۸ ماه مه ۲۰۲۰