اعزام گارد ملی آمریکا به مینیاپولیس در پی تشدید خشونت‌ها

شهر مینیاپولیس روز پنجشنبه ۸ خرداد (۲۸ مه) برای دومین روز پیاپی شاهد ادامه اعتراضات به قتل جرج فلوید، یک مرد سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس این شهر بود.

این اعتراضات که به شکلی مسالمت‌آمیز آغاز شد به خشونت کشیده شد. هزاران معترض که جلوی پاسگاه اصلی پلیس مینیاپولیس تجمع کرده بودند، وارد مقر پاسگاه شد و آن را به آتش کشیدند. شهر سنت پل که در نزدیکی مینیاپولیس واقع است نیز شاهد اعتراضاتی خشونت‌آمیز بود.

در مینیاپولیس “وضعیت اضطراری” اعلام شده است. تیم والز فرماندار ایالت مینه‌سوتا دستور اعزام نیروهای گارد ملی آمریکا به این شهر را صادر کرده است. به گفته فرماندار مینه‌سوتا این کار در پی تقاضای شهرداران مینیاپولیس و شهر شهر سنت پل صورت گرفته است.

تظاهرات اعتراض‌آمیز روزهای اخیر در مینیاپولیس پس از آن آغاز شد که ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با چگونگی مرگ جرج فلوید پخش شده بود. این ویدیو تقلای مرگ‌بار او را زیر هیکل یک مأمور پلیس نشان می‌دهد. او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفیدپوستی که بر گرده او فشار آورده، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم». فلوید دقایقی بعد در بیمارستانی در نزدیکی محل درگیری درگذشت.

شهردار مینیاپولیس از جامعه سیاه‌پوستان به خاطر رفتار خشونت‌آمیز پلیس عذرخواهی کرده اما این نتوانسته از خشم و اندوه شهروندان بکاهد.

چهار مأموری که در کشمکش با سیاهپوستان از جمله جورج فلوید درگیر بودند، بلافاصله پس از انتشار خبر درگیری اخراج شدند، اما معترضان این را کافی نمی‌دانند. بسیاری از معترضان، از جمله بریجت فلوید، خواهر مقتول، خواهان دستگیری و محاکمه عاملان قتل هستند.

مقامات دادستانی اما تصریح کرده‌اند که هنوز آماده اعلام جرم علیه چهار مامور پلیسی که در این پرونده درگیر هستند، نیستند، اما گفته‌اند که تحقیق در مورد مرگ جورج فلوید را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند.

با توجه به تشدید وخامت اوضاع در مینیاپولیس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز واکنش نشان داده و در پیامی توییتری ضمن ابراز حس همدردری با دوستان و بستگان قربانی اطمینان داده است که “عدالت کافی اجرا خواهد شد”.

قتل جورج فلوید موردی تازه از رفتار و برخورد خشونت‌آمیز پلیس با مظنونان و متهمان سیاهپوست است. این مورد به یادآورنده ماجرای قتل اریک گارنر، شهروند ۴۳ ساله سیاهپوست در نیویورک توسط مأموران پلیس است.

یکی از مأموران پلیس او را به ظن خلاف‌کاری، روی زمین انداخته و با حلقه‌کردن بازو به دور گردن او، باعث ایست قلبی و مرگ گارنر شده بود. اریک گارنر هم در حین این برخورد گفته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم».

مرگ گارنر که پدر شش فرزند بود، موجی گسترده علیه خشونت و بی‌رحمی پلیس به راه انداخت و موجی برای حمایت از حقوق شهروندی رنگین پوستان در امریکا ایجاد کرد که شعارش این بود: «نمی‌توانم نفس بکشم».

پیش‌تر کشته شدن مایکل براون، جوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست، به دست یک پلیس سفید در فرگوسن، جنبشی اجتماعی با شعار “نافرمانی مدنی” نزد سیاه‌پوستان به راه انداخت. مایکل براون مسلح نبود و سوءسابقه نیز نداشت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۰