انرژی بادی، برای نخستین بار مهمترین منبع تأمین انرژی در آلمان

انرژی‌های غیرفسیلی به بزرگترین منبع تأمین انرژی در آلمان تبدیل شده‌اند. انرژی بادی ۳۵ درصد نیاز برق کشور را تأمین می‌کند. آلمان همچنان به منابع دیگر انرژی وابسته است، اما انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر با سرعت پیش می‌رود.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۷۲ میلیارد کیلووات انرژی از منابع تجدیدپذیر به شبکه برق آلمان وارد شده است. برای اولین بار حدود ۳۵ درصد از تولید برق از منبع انرژی بادی تأمین شده و بدین ترتیب این انرژی سالم به بزرگترین منبع تأمین برق در کشور تبدیل شده است.

تولید انرژی بادی در آلمان به نسبت سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ تا حدود ۲۱ و نیم درصد برق بیشتری روانه شبکه سراسری کرده است.
به اعتقاد کارشناسان اداره فدرال، در رسیدن به این دست‌اورد دو عامل مؤثر بوده است: اول کاهش از حجم تولید انرژی‌های فسیلی و هسته‌ای نسبت به سال گذشته و دیگر، فصلی پرباد در سه ماهه اول سال جاری که به چرخش توربین‌ها سرعت بخشید.

امسال بهره‌برداری از انرژی‌های سنتی (فسیلی) نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به میزان نزدیک به ۲۲ درصد کمتر بود و استفاده از انرژی زغالی حدود ۳۳ و نیم درصد کاهش یافت.

در سال جاری حدود یک پنجم (بالای ۲۲ درصد) از کل برق مصرفی از نیروگاه‌های زغالی فراهم آمد، در حالی که این منبع در سال گذشته در همین بازه زمانی یک سوم از انرژی (بیش از ۳۱ درصد) را تأمین کرده بود.

از میزان تولید انرژی هسته‌ای نیز نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد کاسته شده و به حدود ۶ / ۱۱ درصد کل انرژی کاهش یافته است.

روی هم رفته در سه ماهه اول سال جاری (۲۰۲۰) حدود ۸ / ۴۸ درصد از کل برق سراسری از انرژی‌های سنتی، فسیلی، هسته‌ای و گازی تأمین شده است. در برابر حجم انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۲ / ۵۱ درصد بوده است. بنابراین حجم انرژی تجدیدپذیر از منابع غیرسوختی نسبت به سال قبل تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به نظر کارشناسان، بحران کرونا تأثیر تعیین کننده‌ای بر میزان مصرف برق نداشته است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۸ ماه مه ۲۰۲۰