اعلام نتایج تحقیق کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان به تازگی با نشر گزارشی نوشت، نتایج تحقیقاش نشان می‌دهد که مهاجرین افغان که قربانی این حادثه شدند بین ۱۲ تا ۴۰ سال سن داشتند و کودکان نیز شامل بودند.

در این گزارش آمده: «اتباع افغانستان پس از اینکه از دریا عبور کردند و وارد خاک ایران شدند، توسط نیروهای مرزی ایران مجبور شدند بدون امکانات (کشتی، جلقه نجات یا امکانات دیگر) از رودخانه هریرود عبور کنند، و این سبب شد که شماری از آنها نتوانند عبور کنند و در رودخانه غرق شدند».

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرد: «بیشتر نجات‌یافتگان در مصاحبه‌هایی با ما گفتند که توسط نیروهای مرزی ایران دستگیر و به پاسگاه مرزی ابراهیم‌خانی (واقع در قریه «دهستان» جنت‌آباد) منتقل شده‍‌اند. دراین پاسگاه آنها توسط نیروهای مرزی ایران شکنجه و لتوکوب شده، سپس مجبور به عبور از رودخانه هریرود شده‌اند که براثر آن، شماری از این مهاجران در آب غرق شده‌اند. سن قربانیان و نجات‌یافتگان این رویداد از دوازده تا چهل‌ساله متفاوت بوده است. همچنین تمامی آنها مرد بوده‌اند و هیچ زنی بین آنها نبوده است».

در این گزارش آمده، شمار مجموع مهاجرین افغان ۴۶ نفر بودند که ۱۰ نفر در این حادثه جان باختند، ۱۵ نفر مفقود هستند و ۲۱ نفر دیگر خود شان را نجات دادند.

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی خواسته برای اطمینان کامل از تأمین عدالت، از تحقیقات حادثه غرق مهاجرین افغان در مرز ایران نظارت کنند.

این کمیسیون تاکید کرده که تحقیقات در این مورد باید عادلانه و غیرسیاسی صورت گیرد و برای قربانیان و آسیب‌دیدگان این رویداد غرامت پرداخت شود.

از سوی دیگر، عبدالوحید قتالی والی هرات افغانستان پنجشنبه ۲۸ مه در نشست خبری مشترک با خانواده‌های قربانیان حادثه غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران گفت، مهاجرین افغان در خاک ایران غرق شدند و خون آنها قربانی مصلحت‌ها نمی‌شود.

قتالی اضافه کرد که میان قربانیان این رویداد سه کودک نیز شامل بودند. همچنان خانواده‌های قربانیان این رویداد از دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواهان بررسی این حادثه و تأمین عدالت شدند و تاکید کردند عاملان این رویداد باید به دادگاه‌های بین‌المللی سپرده شوند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۸ ماه مه ۲۰۲۰