کشف صدها اسلحه سرد و گرم در زرادخانه‌های نئونازی‌های آلمان

پلیس آلمان در دو ایالت این کشور با تفتیش ٢۵ خانه و مکان متعلق به نئونازی‌های موسوم به «رایش بورگر» صدها اسلحه سرد و گرم، دستگاه‌های جعل گذرنامه، گواهینامه و اسناد شناسائی و یک محل پرورش ماری جوانا کشف کرد.

ماموران مسلح اداره امور جنائی دو ایالت بادن وورتنبرگ در جنوب و هسن در مرکز آلمان بعد از ظهر روز چهارشنبه ٢٧ ماه مه/٧ خرداد، با هجوم به آپارتمان‌های ٣٤ متهم به جعل اسناد و مدارک و ایجاد ضرر و زیان به اموال عمومی، که خود را رایش بورگر می‌نامند، ٢٠٠ کارد، ١٩٠ تبر، ۵٢٠ چاقوی ضامن‌دار، تعداد قابل توجهی اسلحه انفرادی گرم و مقدار زیادی فشنگ کشف کردند. در تفتیش یکی از آپارتمان‌ها دستگاه‌ها و مدارک مربوط به جعل گذرنامه، گواهی نامه رانندگی و مدرک شناسائی به دست آمد و یک آپارتمان دیگر به محل کشت و پرورش ماری جوانا تبدیل شده بود.

رایش بورگر به معنای شهروند رایش یا امپراطوری است. افرادی که خود را شهروند رایش می دانند، قانون اساسی و دولت آلمان را قبول ندارند و خواستار بازگشت «رایش سوم» در دوران هیتلر هستند. از دیدگاه مقام های امنیتی آلمان، آنها با جمع آوری سلاح سرد و گرم خود را برای نبرد نهائی در شرایط مناسب آماده می‌کنند.

اعضای رایش بورگر، اغلب به صورت فردی یا در گروه‌های کوچک و چندنفره عمل می‌کنند. آنها قانون اساسی، دولت، نظم قانونی، دموکراسی، فدرالیسم و کثرت گرائی در آلمان را رد می‌کنند، با یهودیان دشمنی دارند و کشتار وحشیانه آنها در دوران هیتلر را تکذیب می‌کنند. رایش بورگر از پرداخت جریمه های نقدی و تمکین به احکام ادارات و دادگاه ها سرپیچی می‌کنند. آن ها خود را به «امپراطوری سلطنتی آلمان» یا رایش سوم که در سال ١٩٣٧ حاکم شد وفادار می‌دانند و عالم خیال یک «دولت موقت رایش» هم دارند که اختیارات آن را هرکدام از گروه‌های وابسته و رقیب متعلق به خود می‌دانند.

از سال ٢٠١٠ در آلمان گروه هائی نیز پدید آمدند که از خود به عنوان «خودگردان» نام می‌برند و حق خود می‌دانند که از آلمان فدرال و قوانین آن سرپیچی کنند، اما وابسته به امپراطوری آلمان نیستند. رایش بورگر از سال‌های دهه ١٩٨٠ به صورت مخفیانه وارد حیات سیاسی آلمان شد و از سال ٢٠١٠ با حفظ هویت مخفیانه خود اینجا و آنجا عرض اندام کرد.

سازمان امنیت داخلی آلمان تعداد اعضای این جریان را نزدیک به ٢٠ هزار تن برآورد می کند که حدود هزارتن از آن ها «راست افراطی» شناخته می شوند. رادیو آلمان در ماه دسامبر سال ٢٠١٨ به نقل از مقام‌های امنیتی اعلام کرد که تعداد اعضای رایش بورگر ظرف یک سال دو برابر شده و آن ها در حال مسلح کردن خود هستند.

در همان سال اداره فدرال امور جنائی آلمان اعلام کرد که از سال ٢٠١۵ تا میانه سال ٢٠١٧ رایش بورگر مرتکب ١٠ هزار و ۵٠٠ جرم شده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۸ ماه مه ۲۰۲۰