فرقه امامیه خمینی: ده‌ها شهروند بهائی را به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد

بر اساس گزارش‌ها و خبرهای رسیده از منابع و فعالان حقوق بشری، دست‌کم ۲۵ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران علیرغم وجود بحران کرونا از سوی نهادهای قضائی و امنیتی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. این شهروندان مجموعا به بیش از یک قرن حبس محکوم شده‌اند.

در تازه‌ترین خبرها، امین ذوالفقاری، شهروند بهائی ساکن یزد روز یکم خرداد ماه جاری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. مأموران امنیتی دلیل بازداشت این شهروند بهائی را «تبلیغ دیانت بهائی» عنوان کرده‌اند. منابع نزدیک به خانواده امین ذوالفقاری همزمان با بازداشت او اعلام کردند قرار بازداشت یک ماهه برای او صادر شده است.

چند روز پیشتر و در اواخر اردیبهشت‌ماه، دادگاه انقلاب شیراز هفت نفر از شهروندان بهائی به نام‌های سودابه حقیقت، الهه سمیع‌زاده، بهاره قادری، نیلوفر حکیمی، نورا پورمرادیان، احسان‌الله محبوب راه وفا و نوید بازماندگان را مجموعا به ۳۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

محمود ساداتی، قاضی دادگاه انقلاب شیراز، احکام حبس تعزیری را از بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های معاند» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» علیه این شهروندان صادر کرده است.

بر اساس احکام صادر شده از سوی دادگاه، بهاره قادری، الهه سمیع‌زاده، سودابه حقیقت، نورا پورمرادیان و نوید بازماندگان هر کدام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همچنین نیلوفر حکیمی به هشت سال حبس و احسان‌الله محبوب راه وفا به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

از سوی دیگر شعبه دو دادگاه انقلاب بیرجند روز یکم اردیبهشت ماه، ۹ تن از شهروندان بهائی به نام‌های رحمت‌الله دیمی، عطیه صالحی، عطاالله ملاکی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، آرزو محمدی، سعید ملاکی و رویا ملاکی را بابت اتهامات «عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مخل امنیت فرقه ضاله بهائیت» و «تبلیغ به نفع تشکیلات بهائیت» مجموعا به ۵۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

قاضی حجت نبوی، قاضی دادگاه انقلاب بیرجند، عطیه صالحی، عطاالله ملاکی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، آرزو محمدی، سعید ملاکی و رویا ملاکی را هر کدام به تحمل به شش سال حبس تعزیری و رحمت‌الله دیمی را به دلیل کهولت سن به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

همزمان با افزایش سرکوب شهروندان بهائی در ماه‌های اخیر، دفتر جامعه جهانی بهائی مستقر در ژنو روز ۱۹ می/ ۳۰ اردیبهشت ماه، با صدور اطلاعیه‌ای در مورد بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام سنگین حبس علیه پیروان این آئین در ایران و بازگرداندن آن دسته از زندانیان بهائی که پیشتر به مرخصی اعزام شده بودند در شرایط شیوع کرونا در زندان‌ها، هشدار داد. از سوی دیگر اما شهزاد حسینی، شهروند بهائی به همراه فرزندش شایان حسینی، روز ۱۶ اردیبهشت ماه توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه در خمینی شهر اصفهان بازداشت شدند.

منابع نزدیک به این شهروندان بهائی اعلام کردند که دو روز پیش از بازداشت این پدر و فرزند، مأموران اطلاعات سپاه با یورش به منزل شخصی آنها، اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی این شهروندان کرده‌اند.

همچنین طی یک ماه اخیر، دست‌کم دو مورد بازداشت و احضار برای دو شهروند به نام‌های امین ذوالفقاری در یزد و روح‌الله زیبایی‌نژاد در کرج گزارش شده است.

روحالله زیبایی‌نژاد روز ۲۴ اردیبهشت از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب کرج احضار شد. شعبه یک دادگاه انقلاب کرج در آذر ماه ۹۸، زیبایی‌نژاد را بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع فرقه ضاله بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در اواخر اردیبهشت ماه از سوی دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تأیید شد.

همچنین در اواسط اردیبهشت ماه گذشته پیام ولی، شهروند بهائی که مغازه عینک‌سازی و کسب و کارش از ۱۲ سال پیش پلمب شده، با انتشار نامه‌ای از رد درخواست فک پلمب محل کسب خود توسط دادستان نظرآباد خبر داد و نوشت که «کماکان مسئولان با آپارتاید اقتصادی حاضر به بازگشایی محل‌های کسب و درآمد بهائیان نیستند.»

او اما در پاسخ به اتهام‌زنی نهادهای امنیتی مبنی بر «تبلیغ علیه نظام» تأکید کرده بود که در دیانت بهائی، بهائیان را از تبلیغ علیه هر حکومت و نظامی بر حذر داشته‌اند و آنان طبق آموزه‌های بهائی اجازه تبلیغ علیه هیچ نظامی را ندارند.

بهائیان پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران همواره از حق تحصیل در دانشگاه‌ها و مشاغل دولتی محروم بوده‌اند و مجامع آنها غیرقانونی اعلام شده و قبرستان‌های آنان در مناطق مختلف تخریب شده است.

گزارش‌ها و مقاله‌های بسیاری درباره وضعیت بهائیان پس از انقلاب ۵۷ در ایران منتشر شده که نشان می‌دهد تبعیض علیه بهائیان پس از بر سر کار آمدن جمهوری اسلامی به وضعیت سرکوب دائم بدل شده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۰