ترامپ با لغو مناسبات ویژه میان آمریکا و هُنگ کُنگ، چین را مجازات می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تهدیدهای چند روز اخیر خود علیه چین را با لغو امتیازات ویژۀ اعطاء شده به هُنک کُنگ از سوی آمریکا به اجرا گذاشت. از نظر او، پکن با تصویب قانونِ امنیت ملی، خودمختاری هُنک کُنگ را نقض کرده است.

دونالد ترامپ گام تازه‌ای در برابر چین برداشت. رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که واشینگتن در مناسبات ویژۀ خود با هُنگ کُنگ تجدید نظر کرده و به معافیت‌های اعطاء شده به این سرزمین پایان می‌دهد. او با تاکید گفت «چین وعدۀ خود به جهان را در تضمین خودمختاری هُنگ کُنگ زیر پا گذاشته است». رئیس جمهوری آمریکا رفتار چین در این زمینه را «فاجعه‌ای برای مردم هُنگ کُنگ، برای چین و برای جهان» دانست.

دونالد ترامپ در این سخنان به توافقی اشاره دارد که هنگام بازگرداندن هُنگ کُنگ به چین، در بارۀ ادارۀ این سرزمین میان پکن و لندن بدست آمد. سپردن هُنگ کُنگ به چین بر پایۀ «اصل یک کشور، دو نظام» صورت گرفت که بر اساس آن، این سرزمین حقوق و آزادی‌های رایج خود را که ساکنان چین از آنها محروم بودند، مانند برخورداری از یک اقتصاد آزاد، دادگستری مستقل، آزادی بیان و انتخابات آزاد حفظ می‌کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به همین موارد گفت که چنین شرایطی آن هنگام موجب شد که بسیار از کشورها و از جمله ایالات متحده، هُنگ کُنگ را یک سرزمین تجاری متفاوت و جدا از رژیم استبدادگر چین تلقی کنند و با تصویب قوانین خاص، مناسبات ویژهای با این سرزمین برقرار نمایند. از نظر رئیس جمهوری آمریکا پایان دادن به موقعیت ویژۀ هُنگ کُنگ از سوی پکن، ناگزیر به اتمام امتیازات اعطاء شده از سوی دیگر کشورها به این سرزمین می‌انجامد.

دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود با لحنی تند اعلام کرد به دولت دستور داده است «روند پایان دادن به معافیت‌هائی را که به هُنگ کُنگ در مناسبات خود با آمریکا موقعیت ویژهای می‌بخشد، به اجرا بگذارد». او تاکید کرد که «این تصمیم بر کلیۀ توافق‌های موجود میان آمریکا و هُنگ کُنگ اثر خواهد گذاشت».

تصمیم دونالد ترامپ در لغو امتیازات هُنگ کُنگ در بستری از تنش فزاینده میان آمریکا و چین اعلام می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر بارها پکن را مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان دانسته و در این زمینه نیز تهدید به اجرای اقدامات تلافی جویانه کرده است.

دونالد ترامپ با تاکید بر ارادۀ خود در محافظت از پژوهش‌های دانشگاهی در آمریکا، با امضای فرمانی ورود «برخی شهروندان چینی» به ایالات متحده را که حضور آنان در این کشور مغایر با «امنیت ملی» است، به حال تعلیق درآورد.

دولت محلی هُنک کُنگ که نزدیک به پکن است در واکنش به تصمیمات واشینگتن اعلام کرد که «مجازات‌ها هرگز یک‌جانبه نمی‌ماند و دولت [چین نیز] تمهیدات تلافی جویانه‌ای را به اجرا خواهد گذاشت».

رهبران حزب دموکرات تصمیم دونالد ترامپ در این زمینه را تلاش برای انحراف افکار عمومی از نارسائی‌های دولت او در مدیریت شیوع بیماری تلقی کرده و او را مورد سرزنش قرار دادند.

رئیس دیپلماسی اتحادیۀ اروپا، جوزپ بورل، این تصمیم دونالد ترامپ را نامناسب ارزیابی کرد و اعلام داشت که «اروپا تلاش می‌کند با فشار بر مقامات چین به آنان یادآوری کند که اجرای چنین قوانینی می‌تواند بر نحوۀ برخورد ما با برخی مسائل مورد علاقۀ دو طرف اثرگذار باشد».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳۰ ماه مه ۲۰۲۰