کشتار دسته جمعی نهنگ‌ها

حدود ۱۰۰ نهنگ در یک شکار بی‌رحمانه پنج ساعته و کشتار دوازده دقیقه‌ای در جزایر فارو در شمال دریای آتلانتیک کشته شدند. تعداد ۹۴ نهنگ باله بلند موسوم به «نهنگ خلبان» (نهنگ پیلوت) از جمله چهار بچه نهنگ و دست‌کم پنج نهنگ مادر باردار به ساحل شهر «وست‌مانا» کشانده و کشته شدند.

به گفته سازمان خیریه «سی شِپِرد» (چوپان دریا) که این کشتار را ضبط کرده است، شکار سنتی موسوم به «گرایند» شامل «پنج ساعت ارعاب و تعقیب نهنگ‌ها توسط قایق‌های متعلق به جزایر فارو» بوده است.

این سازمان می‌گوید:«کشتار نهنگ‌های خلبان خسته و مضطرب، بدون توجه به سن‌شان، به مدت ۱۲ دقیقه در مقابل خانواده‌شان ادامه یافت تا آنکه روی ماسه‌های خونین وست‌مانا ساکت شدند».

تصاویر منتشر شده در پست این سازمان خیریه، جنین‌های نهنگ‌ها را نشان می‌دهد که هنوز در رحم مادرانشان هستند و نیز، اجساد قصابی شده نهنگ‌ها را که با ماشین‌های عظیم دوباره به دریا انداخته می‌شوند. سنت این شکار از هزار سال پیش که «نورثمِن» (مردان شمال) در این جزایر مستقر شدند، ادامه داشته است.

سازمان چوپان دریا از شرکت‌های کشتیرانی خواسته است تا علنا با کشتار سالیانه ۸۵۰ نهنگ خلبان و دولفین که سالیانه در حزایر فارو انجام می‌شود، مخالفت کنند. کاپیتان پل واتسون، بنیان‌گذار خیریه چوپان دریا، و راب رید، افسر عملیاتی او، می‌گویند این شکارها «می‌تواند در هر مرحله‌ای در ۲۶ خلیج جزایر فارو که برای کشتار اختصاص یافته است، رخ دهد…هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد و سهمیه‌ای هم برایش درنظر گرفته نشده است. و به‌رغم آنکه گوشت نهنگ خلبان به‌شدت آلوده است، هیچ مقرراتی بر آن حاکم نیست.»

واتسون افزود: «تمام اعضای گروه (نهنگ‌های خلبان و دولفین‌ها) از جمله مادران آبستن، نوزادها و نهنگ‌های جوان کشته می‌شوند. هیچ یک از آنها جان سالم به در نمی‌برد.» به گفته چوپان دریا، کشتار اخیر در ساحل وست‌مانا، یازدهمین شکار در جزایر فارو تاکنون در سال جاری بوده است که در آن ۶۰۰ نهنگ خلبان کشته شده‌اند.

در ماه سپتامبر سال گذشته، چوپان دریا به جزایر فارو مبلغ ۱ میلیون یورو پیشنهاد کرد که در مقابل، تا ده سال آینده دست از کشتار نهنگ‌ها بردارند، اما آن پیشنهاد رد شد.

نهنگ‌های باله بلند خلبان در رده موجودات در حال انقراض قرار ندارند، زیرا اطلاعاتی در مورد آنها در دست نیست. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست آن را در فهرست «اطلاعات ناکافی» قرار داده است. آمارهای مختلف تعداد آنهارا زیر یک میلیون تخمین زده است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ ماه مه ۲۰۲۰