فرانسه با کمک آمریکا رهبر شاخه مغرب اسلامی القاعده را از بین برد

ارتش فرانسه عبدالمالک دروکدیل، رهبر شاخه مغرب اسلامی گروه تروریستی القاعده را با کمک اطلاعاتی که از آمریکا به دست آورده بود، روز پنجشنبه در عملیاتی در شمال کشور مالی و در نزدیکی مرز الجزایر از بین برد. در این رابطه فلورانس پارلی، وزیر ارتش‌های فرانسه، در توئیتر نوشت که چند نفر دیگر از همدستان دروکدیل، در این عملیات کشته شدند.

این مقام دولت فرانسه اعلام کرد که عبدالمالک دروکدیل، عضو کمیته اجرایی القاعده بود که رهبری همه گروه٬های وابسته به القاعده در شمال آفریقا و کشورهای ساحل صحرا را بر عهده داشت. کریس کارنز سخنگوی فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا نیز به سی‌ان‌ان گفت که این کشور در زمینه ارائه اطلاعات برای کشتن رهبر شاخه مغرب اسلامی القاعده به فرانسه کمک کرده است.

پیشتر با مداخله فرانسه در مالی برای مبارزه با تروریست‌های اسلام‌گرا، رهبری شاخه آفریقای القاعده، با انتشار پیامی خواستار اقدام علیه منافع فرانسه در سراسر جهان شد. یکی از رهبران القاعده اعلام کرده بود که مسلمانان باید سرنوشتی مثل آمریکا در عراق و افغانستان برای فرانسه در آفریقا رقم بزنند.

روزنامه فیگارو در سال ۲۰۱۳ در این زمینه نوشت: «پس از شکست القاعده مغرب اسلامی در شمال مالی، تروریست های وابسته به این سازمان در شمال مالی و تمامی مناطق همجوار، مورد هدف و تعقیب قرار گرفته و شرایط برای آنان بسیار سخت گردیده است. آنان که مسبب اصلی این شرایط ناگوار را مداخله نظامی اخیر فرانسه در شمال مالی می‌دانند و در حال حاضر توانائی لازم را برای رویاروئی با نیروهای فرانسوی و متحدین آفریقائی فرانسه ندارند، زمینه تبلیغاتی را برای ضد حمله علیه فرانسه انتخاب کرده اند.»

القاعده مغرب اسلامی در آوریل آن سال با یک خود رو حاوی مواد منفجره به سفارت فرانسه در طرابلس، پایتخت لیبی حمله کرد که منجر به زخمی شدن دو فرانسوی شد و خرابی زیادی به بار آورد.

همچنین شاخۀ “القاعده” در شمال و غرب آفریقا، با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حملۀ روز ۱۳ مارس ۲۰۱۶ را به سه هتل واقع در “بَسَم بزرگ” در ساحل عاج به عهده گرفت. در این حمله، ۱۴ غیر نظامی، ۲ تن از افراد نیروهای ویژۀ ارتش ساحل عاج و ۶ مهاجم مسلح کشته شدند. “بَسَم بزرگ” یک بندر تفریحی است که در ۴۰ کیلومتری شرق ابیجان واقع شده است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ ژوئن ۲۰۲۰