پروژه دولت برای احیای دریاچه ارومیه به پایان رسید

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، بخش بزرگی از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۹ به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد که یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است. ۱۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد اما آنچه که واقعا در افزایش تراز سطح دریاچه موثر افتاد، بارندگی‌های بهار ۹۸ بود و با این حال دولت این را هم به حساب خودش گذاشت.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، اعلام کرد که تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در شش ماه آینده تکمیل می شود و با بهره‌برداری از آن، حجم آب دریاچه در هفت سال بعد به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. انتظار می‌رود با تکمیل این طرح این پهنه آبی پس از سال‌ها احیا شود.

به گفته کلانتری، با انتقال آب از زاب، سد پسوه و تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز، سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه ارومیه خواهد شد. قرار است این طرح‌ها در سال جاری تکمیل شود. رئیس سازمان محیط زیست گفت: «یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است که تاکنون ۳۶ درصد آن تحقق یافته و بر خلاف تصورات اولیه که گمان می‌شد کاهش آب منجر به کاهش تولید محصول خواهد شد، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۷ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی در حوضه آب‌ریز دریاچه اتفاق افتاده است.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۸ ژوئن ۲۰۲۰