تظاهرات مردم سوریه علیه فقر و فساد حاکم بر کشور

براساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تظاهرات اعتراضی مردم شهر سویدا، واقع در جنوب سوریه یکشنبه ۱۸ خرداد / ۷ ژوئن در خیابان‌های بازار این شهر برگزار شد.

این تظاهرات اعتراضی در حالی برگزار شد که ارزش لیره سوریه همچنان به سقوط خود ادامه می‌دهد. هفته گذشته لیره سوریه رکورد سقوط را شکست و براساس گزارش‌های وب‌سایت‌های تبدیل ارز، در روز یکشنبه هر دلار به ارزش ۲۰۰۰ لیره معامله شد. قیمت هر دلار در اوایل سال ۲۰۱۱، سال آغاز جنگ در سوریه چیزی حدود ۵۰ لیره بود.

این تظاهرات همچنین نخستین تجمع بزرگ ماه‌های اخیر است که خواستار برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌شود. این در حالی است که این استان در طول قیام سوریه به دمشق وفادار مانده بود. بیشتر ساکنان سویدا را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند.

فیلم‌هایی که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند، مردان جوانی را نشان می‌دادند که از طریق بازار سویدا به سمت ساختمان شهرداری راهپیمایی می‌کردند. آنها شعارهای ضد دولتی مشابه شعارهای اولین اعتراضات مسالمت‌آمیز در سال ۲۰۱۱ سر دادند. «بشار برو» و «مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند»، از جمله شعارهایی بودند که شنیده می‌شد. همچنین تظاهرکنندگان با شعار «سوریه آزاد است»، خواهان خروج روسیه و ایران از سوریه شدند. آنها بشار اسد را «سلطان» ایران نامیدند.

در درعا، واقع در همسایگی سویدا، استانی که قیام سوریه از حدود ۹ سال پیش در آن آغاز شد، گزارش‌هایی از اعتراضات مشابه در بعد از ظهر یکشنبه منتشر شد، هرچند که محدود به طفس، شهری در شمال این استان شد.

سوریه همچنان تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا است. اروپا تحریم‌های اقتصادی و حمل و نقل را اعمال کرده که مانع از رسیدن کمک‌های انسانی ضروری به این کشور شده است.

مجلس سنای آمریکا نیز پس از تصویب لایحه بودجه دفاعی این کشور در ماه ژانویه، پیش‌نویس قانون مربوط به افزایش تحریم‌ها علیه افراد و نهادهایی که از فعالیت‌های رژیم اسد و حامیان آن، روسیه و ایران حمایت می‌کنند را به تصویب رساند.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تعطیلی داروخانه٬ها، در ماه‌‌‌‌‌های اخیر دارو در این کشور کمیاب و به‌طور فزایندهای غیرقابل دسترس می‌شود.

ظاهر سهلول، رئیس پیشین انجمن پزشکی سوریه و آمریکا، مستقر در آمریکا، روز یکشنبه در توییتر نوشت اکثر داروسازان «به دلیل سقوط سریع ارزش لیره سوریه داروهای ضروری را نمی‌فروشند. این وضعیت ناامیدکننده است و بر خشم مردم از دولت می‌افزاید. مردم انتظار بدتر شدن اوضاع را دارند.»

آسر خطاب، روزنامه‌نگار سوریِ شبکه الجزیره می‌گوید در ماه‌های اخیر دو تظاهرات کوچک‌تر در سویدا برگزار شده است.

به‌گفته خطاب «بسیاری از مردم سوریه اکنون چیزی برای از دست دادن ندارند. ارزش پول آنها در حال سقوط است و تورم بازار را ویران می‌کند.»

آسر خطاب می‌افزاید: «سویدا یک مورد خاص است که در آن مردم کمابیش تحت تأثیر نیروهای نظامی و امنیتی مستقیم رژیم سوریه قرار دارند، موضوعی که ممکن است موجب شود مردم احساس نگرانی کمتری نسبت به پیامدهای رفتن به یک تظاهرات داشته باشند.»

خطاب معتقد است که شرایط زندگی در سوریه رو به وخامت گذاشته است و احتمالاً تظاهرات اعتراضی بیشتری نیز صورت خواهد گرفت.

جنگ ۱۰ ساله در سوریه بیش از ۳۸۰ هزار نفر را به کشتن داده و نزدیک به نیمی از جمعیت پیش از جنگ این کشور را آواره کرده است.

به‌جز مناطقی در شمال غرب سوریه، رژیم بشار اسد موفق شده است که از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی روسیه و کمک‌های ایران نیروهای شورشی و مخالف را از دیگر نقاط کشور بیرون براند.

در سال‌های اخیر روسیه، مدافع رژیم اسد و ترکیه که از مخالفان حمایت می‌کند، به اصلی‌ترین کارگزاران قدرت در سوریه تبدیل شده‌اند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۸ ژوئن ۲۰۲۰