مراحل پایانی محکمه روح الله زم در بیدادگاه رژیم اسلامی

روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۹، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسس کانال تلگرامی آمدنیوز، روح‌الله زم، برگزار شد. این ششمین جلسه دادگاه زم بود که در آن وکیل این متهم به شرح دفاعیات پایانی موکل خود پرداخت.

روح‌الله زم در آخرین دفاع خود خطاب به قاضی صلواتی گفت: «اگر کاری از دستم در رفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم؛ با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.» وکیل مدافع روح‌الله زم با تشریح عناوین اتهامی موکل خود در رابطه با اتهام توهین به مقدسات توسط موکل خود گفت: «این اتهام مبتنی بر واقعیت نبوده و مورد تایید موکل نیز نیست.»

وکیل روح‌الله زم درباره اتهام توهین به ماموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش هم گفت که «موکلم مسؤولیت کار خود را پذیرفته و اعلام داشته که تحت تاثیر جو رسانه‌های خارج از کشور قرار داشته است.»

وکیل روح‌‌الله زم در مورد اتهام نشر اکاذیب با حمایت از تجزیه‌طلبان هم دفاعیاتی انجام داد و در مورد «موج‌آفرینی و حمایت از کمپین‌های ضدامنیتی» توسط روح‌الله زم گفت: «اشتباهاتی صورت گرفته اما موکل من سوءنیتی نداشته است.»

وکیل روح‌الله زم اما درباره اتهام نشر اکاذیب با ادعای حمایت از محکومان امنیتی، خاندان پهلوی و «فرق ضاله» تاکید کرد که «موکلم اشتباهات فوق‌الذکر را صادقانه پذیراست و دفاعی وجود ندارد.» او از دادگاه خواست که حکمی عادلانه و منصفانه صادر کند و ابراز امیدواری کرد که نظام جمهوری اسلامی با رأفت و عطوفت و حکمی عادلانه پرونده را ببندد.

پس از دفاعیات وکیل روح‌الله زم، نوبت به خود متهم رسید که برای آخرین بار به دفاع از خود بپردازد. زم خطاب به دادگاه گفته که به اشتباهات خود پی برده است و همچنین ادعا کرده است که عربستان و امارات متحده عربی «پول» خوبی می‌پرداختند تا روح‌الله زم یک شبکه تلویزیونی تاسیس کند. زم مدعی شده که وزیر سابق خارجه امارات در صدد ترتیب دادن قرار ملاقاتی با زم بوده است تا مقدمات تاسیس تلویزیون انجام شود.

روح‌الله زم با اشاره به یکی از اتهامات خود مبنی بر «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» گفت: «من قصدی در خصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم.» روح‌الله زم از برخورد محترمانه بازپرس پرونده و سعه صدر قاضی صلواتی تشکر کرد و گفت: «امیدوارم که حکم صادره حکمی باشد که مرا به سوی دیگری که مسیر درستی نیست، پرتاب نکند.»

چندی پس از دستگیری روح‌الله زم و همچنین بیان اتهامات او یک نهاد بین‌المللی دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی وضعیت روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، را نگران‌کننده دانسته بود. گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود نوشته بود که اتهام «افساد فی‌الارض» و «جاسوسی» که در کیفرخواست ۱۷ بندی علیه زم آمده است، طبق قانون مجازات اسلامی می‌تواند منجر به صدور حکم «اعدام» برای او شود.

اشاره به سوابق ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، بخش دیگری از این بیانیه است. گزارشگران بدون مرز، صلواتی را «جلاد روزنامه‌نگاران و وبنگاران» دانسته بود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ ژوئن ۲۰۲۰