پیش‌بینی بانک جهانی از رکود اقتصادی سال ۲۰۲۰ در ایران

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی حدود ٥,٢ درصد منقبض شده و کوچک تر می‌شود. این نهاد مالی بین المللی با توجه به گستره وعمق رکود حاضر، آن را بزرگترین رکود اقتصاد جهان طی ١۵۰ سال اخیر توصیف می‌کند. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ٥,٣ درصد کوچک‌تر می‌شود و در سال آینده میلادی (۲۰۲۱) اقتصاد ایران با خروج از رکود، یک رشد مثبت ۱,۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

پیش بینی بانک جهانی برای رشد اقتصادی در ایران

اقتصاد ایران که در سال گذشته طبق برآورد بانک جهانی ٨,٢درصد کوچک تر شد، امسال نیز یک رشد منفی ٥,٣درصدی را تجربه خواهد کرد. پیش از شیوع کرونا، بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال جاری را صفر درصد پیش بینی کرده بود.

با وجود شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و اخلال در زنجیره تامین، بانک جهانی انتظار دارد که عملکرد اقتصادی امسال ایران از سال گذشته کمی بهتر باشد. بانک جهانی پیش بینی می کند که اقتصاد ایران در سال میلادی آینده (سال ۲۰۲۱ ) به سه سال رشد منفی متوالی خود خاتمه خواهد داد و یک رشد مثبت ۱,۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گفته بانک جهانی، اصلی ترین دلیل رشد منفی اقتصادی ایران در سال جاری کاهش مصارف داخلی و فشار وارد شده به بخش خدمات (به طور مثال گردشگری) به دلیل شیوع کرونا خواهد بود. ایران نخستین کشوری در منطقه بود که شیوع ویروس کرونا به طور گسترده در آن گزارش شد، اگر چه طی هفته های بعد تقریبا تمامی کشورهای منطقه درگیر مقابله گسترده با این ویروس شدند.

بانک جهانی با اشاره به کاهش تورم در کشورهای منطقه خاورمیانه می نویسد: «ایران یکی از کشورهایی بوده که نرخ تورم در آن روندی نزولی داشته و در ماه های اخیر در محدوده ۲۰ درصدی نوسان داشته است. کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به انجام فعالیت‌های جدید در شرایط کنونی، بخش مالی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را تحت تاثیر قرار داده است.»

در حالی که بانک جهانی یک تورم ۲۰ درصدی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می کند، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه جاری در ایران را در حدود ٣٠ درصد اعلام کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران اخیرا برای مهار تورم و نگاه داشتن آن در محدوده ۲۰ تا ٢٤ درصد، هدف تورمی را تعریف و اعلام کرده است. بانک مرکزی نرخ هدف تورمی برای یک سال آینده را ۲۲ درصد تعیین کرده که می تواند ۲ واحد نوسان داشته باشد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰