رژیم جمهوری اسلامی: گزارش سازمان ملل درباره حملات رژیم به عربستان توطئه آمریکاست

خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی اختصاصی فاش کرد که دبیرکل سازمان ملل در یک گزارش علنی نشده به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که موشکهای شلیک شده به اهدافی در عربستان «منشاء ایرانی» داشتند. آنتونیو گوترش در گزارش چهارده صفحهای خود به شورای امنیت، از اعضای شورا خواسته است که از انجام اقدامات تحریک آمیز که اثر منفی بر ثبات منطقه دارد خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس نزدیک به سپاه پاسداران، وزارت خارجه رژیم ایران شنبه ۲۴ خرداد/ ۱۲ ژوئن با صدور بیانیه ای به نظر اخیر دبیر کل سازمان ملل درباره منشأ ایرانی موشکهای شلیک شده به فرودگاه بین المللی ابهای عربستان و حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در میدان نفتی خریص و ابقیق در سال گذشته واکنش نشان داده و این نظر را در راستای «سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیتهای تسلیحاتی رژیم ایران» دانسته است.

وزارت خارجه رژیم ایران ابراز نگرانی کرده است که دبیرخانه سازمان ملل مورد «استفاده ابزاری» برای رسیدن به «اهداف سیاسی» قرار گرفته است. در این بیانیه این ادعا مطرح شده که گزارش اخیر آنتونیو گوترش احتمالاً «تحت فشارهای سیاسی رژیم های آمریکا و عربستان» صادر شده است.

وزارت خارجه رژیم ایران در بیانیه اخیر خود اقدام دبیرخانه سازمان ملل برای تهیه گزارش در خصوص اقدامات ایران را بدعتی خطرناک توصیف کرده و به رسم معمول مقامات رژیم جمهوری اسلامی به موارد نقض برجام اشاره کرده که سازمان ملل در خصوص آنها ساکت مانده است. در این بیانیه آمده: «در حالی که دبیرخانه بر اساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه ۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است در نهایتِ تسامح و ابهام برخورد کرده است؛ اما در موضوعی که دبیرخانه طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به اصطلاح تخصصی می کند.»

آنتونیو گوترش در گزارش خود اعلام کرده بود که برخی از تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده «همسان یا مشابه» تسلیحات مورد استفاده در حملات سال گذشته به اهدافی در عربستان بودند. دبیرکل سازمان ملل احتمال داده که انتقال این تسلیحات ممکن است با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار باشد.

به ادعای وزارت خارجه رژیم جمهوری اسلامی ایران همزمانی گزارش سازمان ملل و اقدام آمریکا در ارائه پیشنویس قطعنامه تمدید محدودیتهای تسلیحاتی ایران شائبه وجود توطئه ای آمریکایی را تقویت میکند.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده رژیم ایران در سازمان ملل نیز همزمان در توئیتی گزارش دبیرخانه سازمان ملل مبنی بر منشأ ایرانی تسلیحات به کار رفته در حمله به عربستان را «مغالطه» دانسته و گفته است که این «دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰