ایرج مصداقی: درخواست محاکمه غلامرضا منصوری نمادی از دادخواهی ایرانیان است

غلامرضا منصوری، بازپرس شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه و متهم به دریافت نیم میلیون یورو رشوه، از ایران فرار کرده است. دادخواستی برای طرح درخواست بازداشت و محاکمه این مقام قضائی جمهوری اسلامی که نقشی برجسته در اعمال فشار بر روزنامه‌نگاران، شکنجه آنان و سرکوب آزادی بیان داشته، منتشر شده است.

همزمان با انتشار این دادخواست که از سوی ایرج مصداقی، نویسنده، فعال حقوق بشر و از نجات یافتگان کشتار ۶۷ منتشر شده، سازمان گزارشگران بدون مرز هم با ارائه شکایتی به دستگاه قضایی آلمان، خواهان بازداشت منصوری به خاطر سرکوب‌های انجام شده از سوی او علیه روزنامه‌نگاران در ایران، شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۱ ژوئن/ ۲۲ خرداد با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این سازمان در توئیتر، از تسلیم شکایت خود علیه غلامرضا منصوری به دادستان فدرال آلمان خبر داد.

غلامرضا منصوری، بازپرس سابق دادسرای کارکنان دولت و فرهنگ و رسانه، ۱۹ خرداد ماه ویدئویی از مکانی نامشخص منتشر کرد و گفت که چند روز قبل از آن مطلع شده پرونده‌ای برایش باز کرده‌اند و با باز شدن مرزها، به کشور برمی‌گردد. منصوری ضمن عذرخواهی از رهبری، نظام را «مقدس» و جمهوری اسلامی را «حرم» خواند.

ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و زندانی پیشین سیاسی در دهه ۶۰ در ایران از دیگر پیگیری‌های انجام شده برای بازداشت و محاکمه غلامرضا منصوری در خارج از ایران، به زمانه می‌گوید: «با تلاش‌های انجام شده، چناچه دادستان آلمان در این مورد خاص وارد شود، اگر سفارت ایران در آلمان هم بخواهد برای بازگرداندن منصوری به ایران برگه عبوری صادر کند، این متهم دیگر امکان ترک آلمان را نخواهد داشت.»

مصداقی در تشریح دادخواست منتشر شده از سوی او و دیگر فعالان حقوق بشر می‌گوید: «این دادخواست خطاب به دستگاه قضائی آلمان منتشر شده و در طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر خارج از ایران با امضای آن نشان داده‌اند که خواستار تعقیب قضائی و محاکمه غلامرضا منصوری هستند.» به گفته مصداقی درخواست محاکمه و تعقیب قضائی منصوری، نمادی از دادخواهی ایرانیان در داخل و خارج از ایران است.

در جریان اولین جلسه محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه در دوره صادق آملی لاریجانی و بیش از ۲۰ متهم دیگر، غلامرضا منصوری به عنوان متهم ردیف نهم این پرونده معرفی شد که متهم به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه شده است. رسول قهرمانی، نماینده دادستان اما در جلسه دوم این دادگاه در تاریخ ۲۱ خرداد خبر فرار منصوری از کشور را تأیید کرد: «ما گمان‌مان این بود که ایشان در ایران است و سر وقت احضارشان می‌کنیم، غافل از اینکه ایشان تلفن‌شان را اینجا روشن گذاشته‌اند و با یک سیم‌کارت دیگر از کشور خارج شده‌اند.»

ایرج مصداقی اما با اشاره به گفته‌های منصوری در ویدئوی منتشر شده از او می‌گوید که فرار این قاضی از ایران به دلیل بیماری نبوده است. مصداقی همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی غلامرضا منصوری مبنی بر بازگشت به ایران را یک ادعای «کذب» توصیف می‌کند و می‌گوید:

«منصوری در شهریور ماه گذشته از ایران خارج شده است. او قبلا به بیماری سرطان روده مبتلا بوده اما در سال‌های قبل برای درمان به شهر هانوفر آلمان سفر کرده و بیماری او در مرکز پزشکی تحت نظارت دکتر سمیعی درمان شده است.»

او در ادامه می‌گوید: «از همان ابتدای خروج غلامرضا منصوری از ایران، شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین پیوسته به ایران پرواز داشته و در حال حاضر سه هفته است که پروازهای بین آمستردام و تهران از سر گرفته شده است. این نشان میدهد که منصوری با وجود ادعاهایش مبنی بر عدم امکان بازگشت به ایران، قصد برگشت به کشور را ندارد.»

به گفته مصداقی، غلامرضا منصوری به خاطر روابط و موقعیت‌های ویژه‌ای که در ایران داشته، توانسته است ویزای پنج ساله ایتالیا موسوم به ویزای «مولتی‌پل» دریافت کند: «بسیاری از مقامات حکومتی ایران که به عنوان جنایت‌کاران علیه بشریت شناخته می‌شوند هم این ویزا را دریافت کرده‌اند و به همین خاطر به راحتی می‌توانند در کشورهای اروپایی تردد کنند.»

این فعال حقوق بشر در ادامه با اشاره به بازداشت حمید نوری، دادیار قضائی سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در کشور سوئد می‌گوید که نوری هم از این ویزا برخوردار بوده است.

روزنامه اعتماد، ارگان خبری نزدیک به جناح موسون به “اصلاح‌طلب” در ایران اما در گزارشی مدعی شده که غلامرضا منصوری ممکن است در حال حاضر در آلمان نباشد. این روزنامه نوشته است که منصوری در فایل ویدئویی، اشارهای به علت و زمان خروجش از کشور نکرده و همچنین نگفته هم‌اکنون در کدام کشور خارجی ساکن است اما برخی منابع خبری داخل کشور، از حضور بازپرس متهم در کشور آلمان خبر داده‌اند. اعتماد مدعی است که این موضوع را از طریق سفارت رژیم جمهوری اسلامی در آلمان پیگیری کرده، اما بنا بر پیگیری‌ها از سفارت جمهوری اسلامی در آلمان، دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش، غلامرضا منصوری به سفارت رژیم جمهوری اسلامی در این کشور اروپایی مراجعه نکرده است.

بنا بر ادعای این روزنامه، خبر بستری شدن منصوری در کلینیک دکتر مجید سمیعی در شهر هانوفر آلمان، توسط برخی کاربران توئیتر منتشر شده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰