۱۶ سال با یک باتری برانید. باتری‌هایی با طول عمربسیار بالا برای خودروهای برقی آماده تولید هستند

شرکت چینی فن‌اوری آمپرکس معاصر(کتل) که تأمین‌کننده باتری شرکت‌های تسلا و فولکس‌واگن است، باتری‌هایی تولید کرده است که به مدت ۱۶ سال و مسافت ۲ میلیون کیلومتر ماندگاری دارند که معادل بیش از ۴۰۰ سفر از این کرانه به آن کرانه ایالات متحده است.

طبق اعلام نشریه گزارش مصرف‌کننده، هم‌اکنون عمر باتری خودروی برقی حدود ۳۲۰ هزار کیلومتر است.

زنگ یوکون، رئیس شرکت کتل، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت، «اگر سفارش دریافت کنیم، آماده تولید هستیم»، ولی نگفت که آیا قراردادی برای تولید این باتری جدید امضا کرده‌اند یا خیر.

ترابری برقی از روش‌های بسیار مهم برای مقابله با تغییرات زیست‌محیطی و گذار از خودروهای سوخت فسیلی به انواع پاکتر انرژی، در حمل و نقل جاده‌ای به شمار می‌آید. در پیمان جدید سبز که دمکرات‌های ایالات متحده مطرح کرده‌اند، خودروهای برقی بخشی از راهبرد رسیدن به هدف صفر کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است.

مزیت دیگر خودروهای برقی، بهبود یافتن کیفیت هوا در شهرهای بزرگ است که بسیاری از ساکنانشان اکنون موقتاً از هوای پاک برخوردار شده اند، زیرا قرنطینه سراسری کرونایی باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها و از جمله آلاینده‌های منتشره از خودروها شده است.

خودروهای برقی هنوز بخش کوچکی از بازار جهانی خودرو را تشکیل می‌دهند، اما طبق پیش‌بینی سال گذشته فلیپه مونوز، تحلیل‌گر جهانی گروه خودروپژوهی جاتو در مصاحبه‌ای با ان‌پی‌آر، میزان فروش خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ گوی سبقت را از خودروهای متعارف می‌رباید.

به رغم اشتیاقی که برای استفاده از خودروهای سازگار با محیط زیست پدید آمده است، در مورد قابلیت باتری‌های خودروهای برقی و لزوم کنار گذاشتن آنها تردیدهایی وجود داشته است.

به خصوص در بازاری که سقوط اخیر قیمت جهانی نفت به نفع خودروهای دارای سوخت فسیلی بوده است، افزایش عمر باتری خودرو به معنای آن است که می‌توان به صورت دست‌دوم نیز از آنها در سایر خودروها استفاده کرد تا هزینه‌ها کاهش یابد و برای مصرف‌کننده جذابیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش بلومبرگ، قیمت باتری‌های جدید حدود ۱۰ درصد از باتری‌های کنونی خودروهای برقی بیشتر است.

آقای زنگ ده سال پیش شرکت کتل را تأسیس کرد و ارزش کنونی این شرکت ۴۷ میلیارد دلار است. او می‌گوید، جهان‌گستر شدن کرونا رونق بازار خوردوهای برقی را کاهش داد، اما احتمالاً فروش آنها در سال آینده دوباره افزایش خواهد یافت.

شرکت کتل در ماه فوریه با شرکت تسلا، متعلق به ایلان ماسک، قرارداد تأمین باتری امضا کرد. تسلا با شرکت پاناسونیک ژاپن هم قرارداد امضا کرده است.

چین دارای بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است و تسلا هم‌اکنون در کارخانه ۲ میلیارد دلاری‌اش در شانگهای در حال ساختن خودروهای مدل ۳ است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰