خطر دیپورت عبدالله بزرگ‌زاده، فعال مدنی بلوچ که در ترکیه بازداشت است

عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی اهل ایرانشهر و فعال سیاسی مقیم ترکیه، در این کشور بازداشت شده است. او در ویدئویی می‌گوید که سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) او را بازداشت کرده است.

حبیب‌الله سربازی، فعال سیاسی بلوچ و برادر عبدالله بزرگ‌زاده در تشریح نحوه بازداشت برادرش به زمانه می‌گوید: «ساعت دو بامداد روز پنج شنبه ۲۲ خردادماه، چند مأمور پس از مراجعه به در منزل عبدالله، از او می‌خواهند به‌خاطر تصادف یک خودرو با خودروی او به بیرون از خانه بیاید. عبدالله بزرگ‌زاده به‌محض خروج از منزل توسط مأموران امنیتی ترکیه بازداشت شده است.» به گفته این فعال سیاسی بلوچ، از نحوه بازداشت بزرگ‌زاده این‌چنین برمی‌آید که مأموران بدون ارائه حکم قضائی اقدام به بازداشت او کرده‌اند.

او در ادامه می‌گوید: «از لحظه بازداشت تا بعدازظهر روز پنجشنبه ارتباط برادرم با من و خانواده و دوستانش قطع شده بود. مأموران امنیتی ترکیه عصر دیروز برای مدت کوتاهی موبایلش را به او پس داده و اعلام کرده‌اند که تا یک ساعت دیگر آزاد می‌شود اما نه تنها یک ساعت بعد آزاد نشد که در تماس با ما اعلام کرد در حال انتقال به بازداشتگاهی خارج از شهر است.» به گفته سربازی، مأموران امنیتی ترکیه، عبدالله بزرگ‌زاده را به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهر آنکارا منتقل کرده بودند.

عبدالله بزرگ‌زاده در آخرین تماس تلفنی خود اعلام کرده که احتمالا در حال انتقال به بازداشتگاه ویژه اتباع خارجی در ترکیه و تحت نظارت سازمان اطلاعات این کشور است. او در این تماس تلفنی گفته است مأموران امنیتی دلیل بازداشت او را «تمام شدن مدت اقامت» این فعال سیاسی در ترکیه اعلام کرده‌اند.

در ترکیه اما اداره مهاجرت مسئول رسیدگی به پرونده اقامت اتباع خارجی است و سوال این است که چرا سازمان اطلاعات ترکیه که در این زمینه مسئولیتی ندارد، اقدام به بازداشت بزرگزاده کرده است؟

بازداشت این فعال مدنی در حالی است که او برگه نوبت اقامت در ترکیه را نیز در اختیار داشته است.

حبیب الله سربازی اما به زمانه می‌گوید که با توجه به حکم قبلی برادرش در ایران مبنی بر ۱۱ سال حبس و همچنین با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی که او در طی مدت اقامتش در ترکیه انجام داده، در صورت دیپورت و بازگشت به ایران، با خطر حبس طولانی مدت و حتی «اعدام» مواجه خواهد شد.

عبدالله بزرگزاده سربازی، فعال مدنی اهل ایرانشهر در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ در پی تجمعی اعتراضی در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شد. این زندانی سیاسی در ۱۸ شهریور ۹۷ با تودیع قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی، به صورت موقت از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. در نهایت دادگاه در این پرونده او را به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

غلام قادر بزرگ‌زاده، پدر عبدالله بزرگ‌زاده هم که برای پیگیری وضعیت فرزندش مقابل مقر سپاه سلمان ایرانشهر تحصن کرده بود، اواخر تیر ماه ۱۳۹۷ بازداشت شد.

حبیب الله سربازی می‌گوید: «گمان می‌ رود بازداشت عبدالله بزرگ‌زاده در ترکیه با فشار حکومت ایران باشد و من و خانواده نسبت به این موضوع به شدت نگرانیم.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: عبدالله بزرگزاده سربازی با استفاده از موبایل عکسی از خود در زمان انتقال به بازداشتگاه گرفته است