دست‌کم ۶ تجمع اعتراضی در چند روز گذشته

طی روزهای گذشته و یکشنبه ۲۵ خرداد، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در محل کار خود، عده‌ای از معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی نقاط مختلف کشور در مقابل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش تهران، شماری از مال‌باختگان سامانه “ارز نیما” در مقابل ساختمان بانک مرکزی تهران، گروهی از کسبه صنف بازی‌های رایانه‌ای و خانه‌های بازی در مقابل ساختمان استانداری کرمان، تعدادی از لنج‌داران شهرستان دیر و تنی چند از کارگران شاغل در شهرداری کارون در مقابل ساختمان شهرداری این شهر، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه دست از کار کشیده و در محل کار خود تجمع کردند.

منابع کارگری در مجتمع نیشکر هفت تپه با بیان اینکه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین و اردیبهشت ماه، دست از کار کشیده‌اند، گفتند: “بعد از گذشت ۸۵ روز از آغاز سال جدید اخیرا کارفرما فیش حقوقی فروردین ماه کارگران را بدون درج همه مزایای مزدی صادر کرده بود که با واکنش تند کارگران روبرو شد و کارگران با پس فرستادن فیش‌ها، کارفرما را مجاب به صدور فیش‌های جدید با درج همه آیتم‌ها کردند”.

کارگران افزودند: “درحالی دو ماه از حقوق‌مان را طلبکاریم که طبق مصوبات استانی و بخش‌نامه‌ی داخلی شرکت، کارفرما باید هر ماه بین دهم تا پانزدهم، حقوق کامل کارگران را پرداخت کند. اما درحال حاضر دو ماه حقوق کارگران پرداخت نشده و ما در آستانه سومین ماه قرار داریم. بر اساس برنامه زمان‌بندی شده نمایندگان کارگران هفت تپه با کارفرما، قرار بود حقوق فروردین ماه تا دهم خرداد ماه به حساب کارگران واریز شود اما هنوز محقق نشده است”.

به گفته این کارگران، در حال حاضر شمار زیادی از آنان به دلیل دریافت نکردن دو ماه حقوق در وضعیت معیشتی خوبی به سر نمی‌برند. برخی حتی توان خرید مواد غذایی را هم ندارند. برخی دیگر از آنان هم که کودکان کم سن و سال و شیرخوار دارند نیز در خرید مایحتاج و تهیه شیر خشک فرزندانشان با مشکل مالی روبرو هستند.

کارگران معترض افزودند: “درکنار عدم تحقق برخی مطالبات کارگران در این واحد کشاورزی و صنعتی، سختی کار حدود ۱۵۰ نفر از کارگران که از اسفند ماه سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند نیز پرداخت نشده است. حدود ۷۰ نفر از کارگران نیبر نیز به دنبال وصول مطالبات پایان خدمت خود هستند. همچنین شماری از راننده‌های وانت‌بارهای استیجاری چندین ماه مزد معوقه طلبکارند”.

کارگران در بخش دیگری از مشکلات خود درباره معوقات بیمه‌ای خود گفتند: “جدا از همه مشکلات آنچه به کارگران فشار مضاعف آورده، تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی به دلیل بدهی کارفرما به تامین اجتماعی است. حدود سه ماه است کارگران امکان تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی خود را ندارند، به همین دلیل کارگرانی که خود و خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند، دچار مشکل شده‌اند”.

این معترضان در رابطه با علت برپایی تجمع صنفی امروز خود گفتند: “از ارزیابی رفتار مدیریت مجتمع در مقام کارفرما به این نتیجه رسیده‌ایم که بازهم قرار نیست در خصوص پرداخت مطالبات معوقه ما اقدام خاصی صورت بگیرد و برای همین صبح امروز کار را در بخش‌های مختلف متوقف کرده‌ایم”.
تجمع معلمان حق التدریس

هرانا به نقل از خبرگزاری مهر، امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹، عده‌ای از معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی نقاط مختلف کشور، در اعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود، در مقابل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش واقع در تهران دست به تجمع زدند. معلمان معترض با داشتن پلاکاردهایی که نشان می‌داد از استان‌های متفاوتی آمده‌اند، به اجرای تبصره ۱۰ ماده ۱۷ درباره استخدام معلمان حق‌التدریس اعتراض داشتند. آنها همچنین در نوشته‌هایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار این بودند که علاوه بر تصویب قوانین بر اجرای آنها نیز نظارت کنند.

تجمع مال‌باختگان سامانه نیما در تهران
به گزارش اعتماد، امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹، شماری از مال‌باختگان سامانه‌ی “ارز نیما” در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان بانک مرکزی دست به تجمع اعتراضی زدند. گفته می‌شود که سرمایه این شهروندان از طریق این سامانه که مورد تایید بانک مرکزی نیز بود، اختلاس شده است. به ادعای دولت، سامانه نیما با هدف شفاف‌سازی فرآیند واردات و صادرات راه‌اندازی شده و نرخ‌گذاری ارز از کارکردهای اصلی این سامانه عنوان شده بود.

سامانه نیما به منزله پل ارتباطی میان سامانه جامع تجارت (محل ثبت سفارشات بازرگانان) و سامانه سنا (محل مشاهده درخواست‌های خرید و فروش ارز توسط صرافان) عمل می‌کند.

به گزارش راه آرمان، روز شنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۹، گروهی از کسبه صنف بازی‌های رایانه‌ای و خانه‌های بازی کرمان در اعتراض به تعطیلی ادامه دار این اصناف به دلیل شیوع ویروس کرونا، در مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کردند.
نماینده کسبه معترض، در این خصوص گفت: “تعداد زیادی از واحدهای صنفی ما به دلیل ادامه دار شدن تعطیلات برای همیشه تعطیل شدند و متاسفانه برخی مسئولان در تلاش هستند تا مابقی واحدها را نیز تعطیل کنند”.
نماینده این اصناف افزود: “در نهایت با نظر مستقیم مسئولان، ضمن در نظر گرفتن آسیب‌های وارده به اقتصاد کسبه این اصناف و اعمال بازرسی‌های شدید در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی دستور بازگشایی این مراکز صادر شد”.
وی خاطرنشان کرد: “تعطیلی ۴ ماهه این مراکز آسیب‌های مالی گسترده‌ای به ما وارد کرد و در این مدت کوچک‌ترین حمایت مالی از ما نشد”.

تجمع لنج‌داران شهرستان دیر
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روزهای اخیر تعدادی از لنج‌داران شهرستان دیر دست به تجمع اعتراضی زدند.
معترضان دلیل اجتماع خود را اعتراض به جلوگیری از تخلیه و خروج شناورها از بندر این شهر، عنوان کردند. شهرستان دَیّر یکی از شهرستان‌های استان بوشهر است که در ساحل خلیج فارس قرار دارد

تجمع کارگران شهرداری کارون
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روزهای اخیر، تنی چند از کارگران شاغل در شهرداری کارون واقع در استان خوزستان، در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. کارگران معترض خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود هستند.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰