کره شمالی دفتر ارتباطات با کره جنوبی را منفجر کرد

رسانه‌های و منابع رسمی در کره جنوبی روز سه‌شنبه از منفجر شدن دفتر ارتباطات دو کره در منطقه مرزی میان دو کشور از سوی کره شمالی خبر داده‌اند.

خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی از به هوا برخاستن دودی سیاه‌رنگ ناشی از این انفجار در منطقه مرزی کائه‌سونگ در مرز دو کره خبر داد و اعلام کرد که کره‌شمالی عمدا این دفتر را منفجر کرده است.

کره‌شمالی طی روزهای اخیر بارها تهدیداتی را علیه کره‌جنوبی مطرح و اعلام کرده بود این دفتر را که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود، تخریب می‌کند. پیونگ یانگ هشدار داده بود که همه کانال‌های ارتباطی سیاسی و نظامی با «دشمن» را از بین می‌برد.

دلیل این تهدیدها، ادامه فعالیت‌های مخالفان سیاسی پیونگ‌یانگ در خاک کره جنوبی اعلام شد. برخی اتباع کرۀ شمالی که به کشور همسایه پناه برده‌اند، از سال‌ها قبل بالن‌های کوچکی را همراه با اعلامیه‌های سیاسی به درون خاک کرۀ شمالی می‌فرستند. این نوع فعالیت‌های تبلیغی مخالفان رژیم پیونگ‌یانگ از سال‌ها پیش ادامه داشته است.

یک منبع نظامی هم به خبرگزاری یون‌هاپ گفت، در پی این تحولات ارتش کره جنوبی نیز همانند همتای شمالی‌اش به حالت آماده باش درآمده است. پیش‌تر نیز ارتش کره‌شمالی هشدار داد که نیروهای این کشور آماده ورود به منطقه غیرنظامی میان دو کره هستند.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از این اتفاق نشست امنیتی فوق‌العاده تشکیل داده است. این در حالی است که وزارت خارجه چین خواستار صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره شد. همچنین کاخ کرملین روز سه‌شنبه خواستار خویشتن‌داری طرفین شد. در بیانیه دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه آمده که این کشور از حادثه به وجود آمده «شدیدا نگران» است.

طی سال ٢٠١٨، دو کشور همسایه مذاکرات مثبتی در جهت همکاری و نزدیکی بیشتر داشتند. اما از آن زمان به بعد، روابط دو کشور بهبود نیافت.

توماس اوخه‌آ کینتانا، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق شهروندان کرۀ شمالی گفت که بعد از محدودیت‌های ناشی از اپیدمی کووید١٩ و بسته شدن مرز میان چین و کرۀ شمالی، کمبود مواد غذایی در این کشور دوباره بحرانی شده است. او یادآوری کرد که خطر قحطی و گرسنگی در دهۀ ١٩٩٠ نیز بسیار شدید بود و اینک دوباره همان وضعیت خطرناک و نگران‌کننده بازگشته است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق شهروندان کره شمالی، به شورای امنیت سازمان ملل توصیه کرد که با توجه به شرایط استثنایی ناشی از اپیدمی، در تحریم‌های کرۀ شمالی تجدید نظر کند

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰