نیکوتین؛ عامل انتقال سلول‌های سرطانی ریه به مغز

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در توتون به انتقال سلول‌های سرطانی از ریه‌ها به مغز کمک می‌کند. به گزارش مدیکال دیلی؛ برآوردها نشان می‌دهد که تا ۴۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه احتمالا دچار تومورهای متاستاتیک مغز می‌شوند. این امر می‌تواند میانگین مدت بقای بیمار را به کمتر از شش ماه کاهش دهد.

محققان دانشکده پزشکی ویک فارست در کارولینای شمالی وضعیت سلامت ۲۸۱ بیمار مبتلا به سرطان ریه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج نشان داد که شیوع تومورهای متاستاتیک مغز در بیماران سیگاری نسبت به سایر بیماران مبتلا به سرطان ریه، بیشتر است.

نیکوتین با تاثیر بر میکروگلیا، نوعی سلول ایمنی در مغز، منجر به سرطان مغز می‌شود. محققان دریافتند که نیکوتین سلول‌های میکروگلیایی را از فرم M1 خود که باعث از بین رفتن تومورها می‌شود، به شکل دیگری به نام M2 تغییر می‌دهد که از رشد سلول‌های سرطانی پشتیبانی می‌کند.

با این حال این تیم پژوهشی راهی برای کاهش یا مسدود کردن اثرات نیکوتین بر روی سلول‌های سرطانی پیدا کرده است. پارتنولید، ترکیبی طبیعی که در گیاه بابونه اروپایی یافت می‌شود، در جلوگیری از تومور متاستاتیک مغز که ناشی از قرار گرفتن در معرض نیکوتین است، مفید است. به گفته محققان این روش درمانی به میکروگلیا کمک می‌کند که فرم اصلی خود را حفظ کند.

به گفته محققان در حال حاضر تنها راه درمان سرطان مغز پرتودرمانی است، زیرا داروهای شیمی‌درمانی سنتی نمی‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، اما پارتنولید این خاصیت را دارد و می‌تواند روش خوبی برای پیشگیری از تومور متاستاتیک مغز باشد.

ورزش شدید با قلب چکار می‌کند؟
مطالعه جدیدی که در مجموعه مقالات کلینیک مایو منتشر شده، نشان می‌دهد ورزش شدید می‌تواند خطر ابتلا به آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد.

به گزارش نشریه واشنگتن پست اگرچه شیوه زندگی فعال می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌‌های مزمن کمک کند، اما محققان این مطالعه گفته‌اند، افراد تنها درصورتی که میزان توصیه شده ورزش را رعایت کنند، از این مزایا بهره مند می‌شوند. وزارت بهداشت ایالات متحده (HHS) توصیه کرده كه بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید انجام دهند.

فعالیت‌های ورزشی شدید شامل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و رقص است. پیاده‌روی، گلف، تمرین‌های خانگی و باغبانی از جمله فعالیت‌ها بدنی با شدت متوسط هستند.

مطالعه جدید تاکید می‌کند افرادی که هر هفته ورزش شدید بیشتر از میزان توصیه شده انجام می‌دهند، احتمالاً دچار کلسیفیکاسیون عروق کرونر (CAC) می‌شوند. سطح بالای ورزش به مرور زمان باعث ایجاد استرس در عروق و افزایش خطر ابتلا به کلسیفیکاسیون عروق خواهد شد.

این بیماری حاکی از وجود پلاک‌های حاوی کلسیم در شریان‌های قلب است. محققان با مطالعه بر روی ۳ هزار و ۲۰۰ نفر، دریافتند افرادی که برای ۴۵۰ دقیقه یا حداقل هفت ساعت و نیم در هفته فعالیت ورزشی با شدت متوسط دارند، (یعنی ۳ برابر میزان توصیه شده)، ۲۷ درصد بیشتر از سایرین به کلسیفیکاسیون عروق کرونر مبتلا می‌شوند. این خطر برای مردان کمی بیشتر از زنان است. این بیماری خطر ابتلا به حمله قلبی را چند برابر می‌کند.

آیا ویتامین D از بروز سرطان جلوگیری می‌کند؟
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف مقادیر کافی ویتامین D می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به چندین سرطان مفید باشد. به گزارش ساینس دیلی این مطالعه نشان داده که ویتامین D می‌تواند تأثیر مثبتی بخصوص در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و خون داشته باشد.

پروفسور کارستن کارلبرگ از دانشگاه فنلاند شرقی و پروفسور آلبرتو موژوز از دانشگاه مادرید نتایج این تحقیق را در مورد نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان جمع‌آوری کرده‌اند. به گفته آنها بین سطح پایین ویتامین D در خون و افزایش شیوع سرطان پستان و پروستات نیز ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بسیاری‌ها می‌دانند که ویتامین D برای سلامتی استخوان بسیار مهم است، اما سیستم ایمنی بدن نیز توسط این ویتامین تنظیم می‌شود. به گفته دانشمندان اثر ضدسرطانی ویتامین D مبتنی بر این واقعیت است که این ویتامین به سلول‌های ایمنی خاصی متصل شده و بر رشد و فعالیت آنها تأثیر می‌گذارد. مقادیر کم ویتامین D خطر عدم رشد کافی سلول‌های ایمنی و تبدیل شدن آنها به سلول‌های سرطانی با رشد غیر قابل کنترل را افزایش می‌دهد.

ویتامین D از طریق نور آفتاب سنتز می‌شود و می‌توان از منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، قارچ و محصولات غذایی غنی شده نیز آن را دریافت کرد. اما از آنجا که گزینه‌های رژیم غذایی محدود هستند، قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنان بهترین منبع ویتامین D است.

سالم‌ترین خوراکی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
به غیر از طعم عالی، میوه‌ها و سبزیهای تابستانی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی سالم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.

به گزارش نشریه کانادایی پسیفیک هلث باید با انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های مخصوص این فصل، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه مؤثر با سموم مضر و عوامل ایجادکننده بیماری تقویت کرد. انواع هندوانه، طالبی و خربزه دارای ویتامین‌های A ،C ، B6، لیکوپن، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه بوده و یک میان وعده بسیار مغذی و بدون چربی با مقدار کالری ناچیز محسوب می‌شوند. ویتامین C نقش اساسی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. اسیدهای آمینه نیز در ترمیم ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های پوستی بسیار ضروری هستند.

انواع تو‌ت‌ها به ویژه توت فرنگی، تمشک و زغال‌اخته سرشار از ویتامین C، اسیدهای فنولیک و آنتی‌اکسیدان‌ها و منبع عالی فیبر هستند. زغال‌اخته اغلب به لطف خاصیت ضدسرطانی به عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌های دنیا شناخته شده است. انواع توت‌ها همچنین حاوی آنتوسیانین ها هستند که با رادیکال‌های آزاد، التهاب و حتی سرطان مبارزه می‌کنند. اما ذرت سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، آهن، منیزیم و حتی پروتئین است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ذرت در مبارزه با سرطان‌های خاص نقش اساسی دارد.

اگر دچار دردهای مزمن، پرفشاری خون، سرماخوردگی و ضعف سیستم ایمنی هستید، سیر ممکن است بهترین دوست شما باشد. این خوراکی حاوی مقادیر زیادی منگنز، سلنیوم، فیبر، ویتامین‌های B و C و مقادیری از هر ماده مغذی سالم دیگر است که بدن ما به آن نیاز دارد. گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامینC ،A و E، پتاسیم و همه کاروتنوئیدهای قدرتمند (آلفاکاروتن، بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن) است. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود، آب گوجه‌فرنگی صرف کرد.

در پایان به این اشاره کنیم که هر ۱۰۰ گرم کیوی، ۱۵۴ درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد را که باعث التهاب و سرطان می‌شوند، خنثی کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰