گازوئیل در کرانه های خلیج فارس، بجای “کولبری”، با خط لوله از زیر دریا قاچاق می‌شود

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی از کشف یک خط لوله در زیر راه دریا در ایران خبر داد که قاچاق‌چیان به وسیله آن گازوئیل را به وسط دریا می‌رسانند و سپس از آنجا با لنج و سایر شناورها به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.

به دلیل محدودیت‌های تجاری و کاهش قاچاق، قیمت گازوییل در کشورهایی همچون پاکستان افزایش یافته تا آن حد که حتی از بنزین هم گران‌تر شده است. این موضوع به قاچاق گازوئیل از ایران به کشورهای همسایه دامن زده است. گازوئیل قاچاق به طور عمده‌فروشی دست‌کم پنج هزار تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد.

سید حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه مصاحبه با پارسینه گفت: «در حال حاضر برخی از صنایع فعالیتی ندارد یا با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند، اما سهمیه گازوییل دریافت می‌کنند و هیچ کنترلی روی میزان سوخت اختصاص داده شده به آنها صورت نمی‌گیرد. بیشترین نشتی گازوییل برای قاچاق سوخت هم از محل سهمیه نیروگاه‌ها و صنایع صورت می‌گیرد.»

قیمت فوب خلیج فارس هر بشکه گازوئیل، ۷۳ دلار و ۶۴ سنت است. با در نظر گرفتن هر بشکه گازوئیل که معادل ۱۵۹ لیتر است، قیمت هر لیتر گازوئیل فوب خلیج فارس، ۶ هزار و ۸۶۹ تومان است.

قبل از افرایش قیمت بنزین که به اعتراضات سراسری آبان ۹۸ انجامید بحث قاچاق بنزین به کشورهای همسایه در رسانه‌های داخلی بازتاب گستردهای داشت.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰