افزایش وخامت اقتصادی رژیم و سران سوریه در اثر تشدید تحریم‌های آمریکا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خبر از تحریم‌های جدید سوریه داده است. ۳۹ شخص و نهاد سوریه مشمول این تحریم‌ها می‌شوند. این در حالی است که کاهش ارزش پول سوریه و کمبود مواد غذایی دولت بشار اسد را به چالش کشیده است.

بانک مرکزی سوریه روز چهارشنبه ۲۸ خرداد (۱۷ ژوئن) خبر از تغییر نرخ برابری پوند این کشور در مبادله با دلار آمریکا و دیگر ارزهای بین‌المللی داد. این سیاست بانک مرکزی سوریه که ناشی از کاهش ارزش پول این کشور است، ساعاتی پیش از اعلام خبر تشدید تحریم‌های این کشور از سوی آمریکا رسانه‌ای شده است.

تشدید تحریم‌های سوریه از سوی آمریکا در چارچوب قانونی صورت می‌گیرد که به “قانون قیصر” (سزار) شهرت یافته است. این قانون سال گذشته تحت عنوان “قانون حمایت از شهروندان غیرنظامی سوریه” در کنگره آمریکا تصویب شد.

بر اساس اخباری که از سوی رسانه‌ها منتشر شده است، این تحریم‌ها از امروز چهارشنبه ۱۷ ژوئن رسما به اجرا درآمده است. مدت زمان اجرای این تحریم‌ها پنج سال اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از تحریم ۳۹ فرد و نهاد سوریه و از جمله بشار اسد و همسر او داده است.

متن قانون “حمایت از شهروندان غیرنظامی سوریه” در ماه دسامبر سال گذشته به امضای دونالد ترامپ رسید. خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که احتمال گسترش دامنه این تحریم‌ها ظرف هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز وجود دارد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با اجرای این قانون اعلام کرده است که تحریم‌های “بس بیشتری” در انتظار دولت و رهبر سوریه است. تحریم‌های پیش‌بینی شده ناظر بر همه حوزه‌های اصلی اقتصاد سوریه و از جمله بخش نفت و گاز این کشور می‌شود. در تحریم‌های منظور شده در “قانون قیصر” آمده است که هرگاه دولت بشار اسد به شروط تعیین شده در این قانون گردن ننهد، دولت آمریکا به سیاست تشدید تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد داد.

افزون بر آن همه شرکت‌های بین‌المللی که با شرکت‌های سوری در زمینه‌های تحریم شده اقتصادی فعالیت بکنند، مشمول این تحریم‌ها می‌شوند. این سیاست از جمله می‌تواند همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با دولت بشار اسد را دشوار کند.

کاهش نرخ برابری پوند سوریه
خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن با انتشار گزارشی از دمشق خبر از تصمیم بانک مرکزی سوریه مبنی بر کاهش نرخ برابری پوند این کشور در برابر دلار داد. بانک مرکزی سوریه با هدف کاهش فشارهای برخاسته از تحریم‌های جدید آمریکا ۴۴ درصد از ارزش پول این کشور کاسته است.

انتشار اخبار مربوط به تشدید تحریم‌های سوریه از سوی آمریکا در چارچوب اجرا کردن قانون “حفاظت از شهروندان غیرنظامی سوریه”، باعث افزایش شدید نرخ دلار در بازارهای آزاد سوریه شد و رکورد جدیدی بر جای نهاد. در هفته گذشته هر دلار آمریکا به بهای ۳۵۰۰ پوند سوریه معامله شد. روز چهارشنبه بهای دلار در بازارهای آزاد سوریه به ۲۸۲۵ پوند رسید. دولت سوریه برای مقابله با کاهش بیشتر ارزش پول این کشور نرخ رسمی مبادله دلار با پوند را از ۷۰۴ به ۱۲۵۶ پوند تغییر داد. بهای هر دلار آمریکا در سال ۲۰۱۱، پیش از شروع جنگ داخلی در سوریه، ۵۰ پوند این کشور بود.

اوضاع نابسامان اقتصادی
بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، ۸۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند. همین گزارش‌ها حکایت از آن دارند که حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سوریه از امکان دسترسی به غذای کافی و مناسب محروم هستند.

تنها ظرف یک سال گذشته، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بر شمار تهیدستان در سوریه افزوده شده است. تحریم‌های جدید پیش بینی شده می‌تواند وخامت بیشتر اقتصاد سوریه را در پی داشته باشد.

مردم سوریه ظرف هفته‌های گذشته از ترس ناشی از افزایش بهای مواد غذایی، اقدام به خرید برنج، شکر و دیگر مایحتاج خود نموده‌اند. همین موضوع به کمبود بیشتر این اقلام در بازارهای سوریه دامن زده است.

دولت آمریکا برای رفع تحریم‌های سوریه شروطی تعیین کرده است. آمریکا از دولت اسد درخواست کرده است به بمباران مناطق مسکونی، مدارس، درمانگاه‌ها و تاسیسات بهداشتی و درمانی خاتمه دهد.

آزادی همه زندانیان سیاسی، ایجاد امکان کمک‌رسانی به شهروندان ساکن در مناطق تحت محاصره و همچنین محاکمه عاملان جنایات جنگی در سوریه نیز از دیگر شروط “قانون قیصر” به شمار می‌آیند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰