ریحانه عامری دختر جوان کرمانی توسط پدرش به قتل رسید؛ سومین قتل ناموسی در کمتر از یک ماه

ریحانه عامری دختر جوان کرمانی، به علت دیر آمدن به خانه و همچنین به دلیل انتشار عکس های خود در اینستاگرام، توسط پدرش به قتل رسید. این سومین مورد از قتل‌های ناموسی است که از ابتدای خرداد ماه و طی کمتر از چهار هفته رسانه‌ای شده و خشم و واکنش گستردۀ افکار عمومی، فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را نسبت به خشونت علیه زنان برانگیخته است.

روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ خرداد، خبری مبنی بر قتل یک دختر جوان در کرمان با ضربات تبر به دست پدرش، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی همرسان شد و موجی از انتقادها را در فضای سیاسی-اجتماعی و شبکه های اجتماعی نسبت به خشونت علیه زنان، به راه انداخت.

کوروش احمد یوسفی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان، دربارۀ قتل ریحانه عامری دختر جوان کرمانی گفت: «اختلافات خانوادگی میان پدر و دختر و عصبانیت پدر منجر به این قتل شده است». وی افزود: «در پی این اختلاف و پس از جر و بحث صورت گرفته بین پدر و دختر، پدر در حین عصبانیت یک میلۀ آهنی به سمت دخترش پرتاب کرده که با اصابت میله به سر دختر، باعث مرگ وی شده است».

وی دربارۀ شایعات مجازی در خصوص نحوۀ قتل این دختر جوان توسط پدرش با تبر گفت: «در این حادثه، دختر به دلیل ضربۀ میلۀ آهنی که بر سرش وارد شده ، از دنیا رفته است». او در ادامه گفت: «مقتول ٢٥ سال داشته و پدرش هیچ‌گونه اعتیاد یا مشکلی نداشته و اکنون در بازداشت به سر می برد و از کردۀ خود پشیمان است».

گزارش‌ها حاکی از این است که پدر ریحانه عامری بر سر دیر آمدن دخترش به خانه و فعالیت او در شبکه های مجازی و اینستاگرام، با او بحث و درگیری داشته و پیشتر نیز تهدید کرده بوده که او را خواهد کشت.

بر اساس گزارش ها، خواهر ریحانه عامری صبح سه‌شنبه به خانۀ پدر و مادرش می‌رود اما وقتی وارد خانه می‌شود، کسی در خانه نبوده و در اتاق ریحانه هم قفل بوده و او منتظر می‌ماند تا مادر یا پدرش به خانه بازگردند اما دقایقی بعد پدرش با دست‌پاچگی وارد خانه شده و با ابراز بی‌اطلاعی از دیگر اعضای خانواده، بعد از تعویض فوری لباس، از خانه خارج می‌شود.

مادر ریحانه وقتی به خانه باز می‌گردد در پاسخ به دخترش که سراغ خواهر خود ریحانه را می‌گرفت، می گوید که «وقتی صبح برای تعویض پلاک ماشین از خانه خارج شده، ریحانه در اتاق خودش بوده و در اتاق هم باز بوده است؛ اما شب قبل که ریحانه حدود ساعت یازده و نیم شب به خانه آمده، میان او و پدرش بر سر دیر آمدن بحث شده و پدرشان تهدید کرده که سر یک فرصت مناسب بالاخره ریحانه را می‌کشم؛ و بعد از آن ریحانه به اتاق خودش رفته و خوابیده است».

در گزارش‌ها اشاره شده که پس از باز کردن در اتاق مقتول، مشاهده می‌کنند که اتاق ریحانه بسیار به هم ریخته است و وقتی مادر ریحانه قصد جمع‌آوری لباس‌ها از سطح اتاق را داشته، خون مشاهده کرده‌اند. آنها بلافاصله پلیس را در جریان گذاشتند و ماموران پس از حضور در محل و کشف خون روی فرش‌های داخل خانه، رد خون را تا کنار خودروی پدر ریحانه پیدا می‌کنند.

ماموران سپس منتظر ماندند تا پدر ریحانه به خانه بازگردد، سپس او را بازداشت کردند و در نهایت پدر ریحانه ساعت ۱۱ شب اقرار می کند که دخترش را به قتل رسانده و پیکر او را در بیابان‌های اختیارآباد رها کرده است. به گفته پزشکی قانونی، ریحانه تا دو ساعت پیش از آن یعنی تا ساعت ۹ شب زنده بوده و به خاطر خونریزی زیاد، جان باخته است.

رفتار توأم با خشونت پدر با او پیش از این نیز دیده شده بوده است؛ در سال ۹۶ پدر ریحانه بار دیگر او را تا سر حد مرگ کتک زده و حتی دست و پای او را شکسته بود؛ به‌گونه‌ای که به نوشتۀ برخی خبرگزاری ها، چنانچه خواهرش او را از دست پدر نجات نمی‌داد و به بیمارستان نمی‌رساند، احتمالاً مرگ ریحانه در همان سال رقم می‌خورد.

این سومین مورد از قتل‌های ناموسی است که از ابتدای خرداد ماه و طی کمتر از چهار هفته رسانه‌ای شده و با واکنش گسترده افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

این خبر اندکی پس از قتل رومینا اشرفی، دختر نوجوان تالشی به دست پدرش با داس و بریده شدن سر فاطمه برحی دختر ١٩ ساله در آبادان توسط همسرش که پسر عموی وی نیز بود، منتشر شده است.

خشونت علیه زنان که در ایران تحت عنوان قتل‌های ناموسی از آن یاد می‌شود، موجی از انتقادها را در شبکه‌های اجتماعی و فضای سیاسی اجتماعی به راه انداخته است.

بر اساس قوانین رژم جمهوری اسلامی، اگر پدری فرزند خود را به قتل رسانده باشد، مجازات اعدام برای او در نظر گرفته نمی‌شود. اما فعالان مدنی امیدوارند که این سه قتل موجب تغییر قانون شده و دست‌کم قاتلان از نظر جنبه عمومی قتل، مجازات شوند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰