مکزیک، هند، ایرلند و نروژ به عنوان اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند

به گزارش رویترز، در حالی که کشورهای مکزیک، هند، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن به عنوان اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند، ولی ۱۹۳ عضو این سازمان روز پنجشنبه باید یک عضو دیگر این شورا را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کانادا در انتخابات دیروز در رقابت با ایرلند و نروژ برای احراز کرسی در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد. مکزیک و هند نیز به عنوان اعضای جدید شورای امنیت انتخاب شدند. کنیا و جیبوتی نیز برای احراز کرسی نهایی رقابت کردند، ولی هنوز هیچ‌یک به عنوان پیروز نهایی در این رقابت معرفی نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل ساختار دائمی این سازمان است که وظیفه اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین المللی است. این شورا ۱۵ عضو دارد: پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیر دائم که برای مدت دو سال انتخاب می شوند.

ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند. این پنج کشور حق وتو دارند. ۱۰ عضو باقی مانده شورای امنیت برای مدت دو سال انتخاب می شوند. در حال حاضر کشورهای آلمان، بلژیک، جمهوری دومینیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی، ویتنام، نیجر، تونس، استونی، سنت وینسنت و گرنادا اعضای غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

بر اساس آئین نامه سازمان ملل متحد هر ساله انتخابات برای پنج عضو غیر دائمی شورای امنیت برگزار می شود. انتخابات دیروز و امروز برای انتخاب پنج کشوری است که از از اول ژانویه سال ۲۰۲۱ جایگزین پنج کشور آلمان، بلژیک، جمهوری دومینیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی در شورای امنیت می شوند.

در این انتخابات اعضای جدید شورای امنیت در چارچوب چهار گروه منطقه ای کشورها انتخاب شوند.

در گروه آسیا و اقیانوسیه، فقط هند برای یک کرسی نامزد شد. هرچند رقیبی نداشت، اما در این انتخابات از رای گیری معاف نبود. می بایست بیش از ۱۲۹ رای از مجموع ۱۹۳ کشور (این تعداد کشورها در سازمان ملل متحد) انتخاب شود. بنا بر این دیروز هند رای آورد و انتخاب شد.

سه کشور کانادا، ایرلند، نروژ بر سر دو کرسی در گروهی که اروپای غربی و سایر کشورها را پوشش می دهد، رقابت کردند. کانادا رای نیاورد، ولی دو کشور ایرلند و نروژ انتخاب شدند.

جیبوتی و کنیا برای یک کرسی در گروه آفریقایی به رقابت پرداختند، نتیجه هنوز اعلام نشده است. کرسی های شورای امنیت سازمان ملل با هدف اطمینان یافتن از مشارکت همه نقاط جهان از نظر جغرافیایی تقسیم شده است ولی حتی اگر هیچ مخالفتی با نامزدی کشورها برای عضویت در شورای امنیت وجود نداشته باشد، بیش از دو سوم اعضای مجمع عمومی (حداقل ۱۲۹ رأی از ۱۹۳ رای ممکن) باید با نامزدی کشورها موافقت کنند. طبق آیین نامه سازمان ملل، انتخابات با رأی مخفی برگزار می شود.

فعالیت دو ساله کشورهای جدید عضو شورای امنیت سازمان ملل از اول ژانویه آغاز خواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل پس از تعطیلی چند هفته ای به خاطر شیوع ویروس کرونا از ماه مارس تاکنون، نخستین جلسه خود را روز چهارشنبه با حضور دیپلمات‌هایی که ماسک پوشیده بودند و فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند، تشکیل شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰