اعتصاب کارگران هفت‌تپه در چهارمین روز: خلع ید از کارفرمای اختلاس‌گر

چهارمین روز اعتصاب کارگران هفت‌تپه با حضور کارگران از بخش‌های مختلف پنجشنبه ۲۹ خرداد برگزار شد. پرداخت حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراج‌شده، خلع ید از کارفرمای اختلاس‌گر و بخش خصوصی از هفت‌تپه از خواسته‌های کارگران اعتصابی بود. کارگری می‌گوید حتی نان خالی هم بر سر سفره او نیست.

کارگران از ابتدای سال جاری دستمزد نگرفته‌اند. دفترچه‌های درمانی کارگران به دلیل نپرداختن حق بیمه کارفرما تمدید نشده است. گروهی از کارگران این شرکت که مشمول بازنشستگی هستند نیز به دلیل نپرداختن حق بیمه سهم کارفرما هنوز بازنشسته نشده‌اند. پنجشنبه ۲۹ خرداد کارگران هفت‌تپه در چهارمین روز اعتصاب خود خواستار دریافت حقوق ماه‌های گذشته، حق بیمه، بازگشت کارگران اخراجی و ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی شدند.

در یکی از فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یک کارگر نیشکر هفت‌تپه می‌گوید: «به ولای علی می‌ریم قرضی می‌گیریم. دیگه حتی نونوایی هم نون قرضی بهمون نمیدن. رفتم پیش صاحب مغازه، گریه کرد گفت به‌خدا پول ندارم جنس بیارم مغازه. نمی‌تونم قرض بدم.»

دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارزهای دولتی مربوط به امید اسدبیگی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر هفت تپه به عنوان متهم ردیف اول در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی از یک ماه گذشته آغاز شده است. مدیران شرکت همراه با ۱۷ نفر از سهام‌داران به اختلاس حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز متهم‌اند. در جریان دادگاه اسامی مسئولان استانی و کشوری به میان آمده که گفته می‌شود از امید اسدبیگی، رشوه گرفته و از او حمایت کرده‌اند.

معیشت پنج هزار نیروی مستقیم و دو هزار نیروی غیر مستقیم در استان خوزستان به کارخانه نیشکر هفت‌تپه وابسته است. در آذر ۱۳۹۴ نیشکر هفت‌تپه از طریق برگزاری مزایده‌ای که دارای شبهات فراوان بود به بخش خصوصی واگذار شد که اضمحلال آن را در پی داشت.

بیش از ۱۰۰ کارگر این مجتمع صنعتی به اتهام به سبب اعتراض به شرایط کار احضار و بازداشت شده‌اند. اسماعیل بخشی و محمد خنیفر دو تن از نمایندگان کارگری علاوه بر تعقیب قضایی و امنیتی از محل کار خود نیز اخراج شده‌اند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: اعتصاب کارگران هفت‌تپه در چهارمین روز: خلع ید کارفرمای اختلاس‌گر (عکس: توییتر)