نماینده روسیه: ایران خواسته آژانس برای بازرسی را «بدون کوچک‌ترین وقفه برآورده کند»

میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است ایران «باید خواسته آژانس را بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای برآورده کند».

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا که متن سخنان آقای اولیانوف در جلسه شورای حکام را منتشر کرده، او در عین حال تاکید کرده که «تهران برای گرفتن تصمیم مثبت» درباره بازرسی‌های آژانس «نیاز به رایزنی‌های بیشتر دارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا که متن سخنان آقای اولیانوف در جلسه شورای حکام را منتشر کرده، او عدم توافق آژانس و حکومت ایران درباره بازرسی‌ها را مایه «نگرانی و دلسردی عمیق» خوانده و از طرفین خواسته است که «فورا به گفتگو درباره این مساله پرداخته و به نتیجه مثبت دست بیابند».

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۶ خرداد خبر داد: «بیش از چهار ماه است که ایران درخواست اعطای دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از دو مرکز را بی‌پاسخ گذاشته و در حدود یک سال است که وارد هیچ بحث اساسی برای روشن ساختن سوالات مطروحه نشده است.»»

با این حال نماینده روسیه گفته است «دلیلی برای بزرگ‌نمایی بیش از حد» وجود ندارد و کاوش درباره «گذشته دور برنامه هسته ای ایران، می‌تواند «عامل جدید بی‌ثبات‌کننده و پیچیده‌کننده وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران» باشد.

آقای اولیانوف همچنین تاکید کرده که «لزومی به تصویب قطعنامه شورای حکام» نیست و باید مسائل بین دبیرخانه شورای حکام و ایران حل شود.

در صورت تصویب این قطعنامه در شورای حکام، فشار بر ایران تشدید خواهد شد تا به بازرسان آژانس اجازه دهد از این دو سایت هسته ای بازدید کنند.

منبع: رادیو فردا، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰
تصویر: میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی