ارتش ترکیه می‌گوید به ۵۰۰ هدف در شمال عراق حمله کرده است

ارتش ترکیه اعلام کرد که در ۳۶ ساعت نخست حمله به مناطق شمالی عراق بیش از ۵۰۰ موضع نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را هدف قرار داده است. وزارت خارجه عراق در واکنش از ترکیه خواست تا حملات خود را متوقف کند. عراق سفیر ترکیه را برای دومین بار احضار کرد و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد را هم به دلیل حملات توپخانه‌ای رژیم جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه به منطقه حاجی عمران اقلیم کردستان احضار کرد.

وزارت دفاع ترکیه، پنجشنبه ۲۹ خرداد / ۱۸ ژوئن در بیانیه‌ای گفته است که در عملیات «پنجه ببر» که بلافاصله پس از عملیات «پنجه عقاب» در حفتنین (هفتانین) شمال عراق علیه پکک آغاز شد، طی ۳۶ ساعت گذشته بیش از ۵۰۰ موضع نیروهای پ‌ک‌ک توسط پهپادها، جنگنده‌های اف۱۶ و توپ‌های هویتزر هدف قرار گرفته و منهدم شده‌اند. بنا به این بیانیه، پس از عملیات هوایی، تکاورهای ارتش ترکیه با بالگردها وارد منطقه شده و در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به عملیات خود ادامه می‌دهند.

این عملیات با نظارت و فرماندهی خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و فرماندهان ارتش این کشور ادامه دارد. هواپیماهای جنگی ترکیه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته به اهداف پ‌ک‌ک در مناطق مختلف شمال عراق حمله کردند که به گفته آنکارا در واکنش به افزایش حملات پ‌ک‌ک به پایگاه‌های ارتش ترکیه بوده است. رژیم آنکارا روز سه‌شنبه عملیات «پنجه ببر» را در منطقه حفتنین (هفتانین) شمال عراق آغاز کرد.

در پاسخ به این عملیات، وزارت امور خارجه عراق فاتح ییلدیز، سفیر ترکیه را روز پنجشنبه برای دومین بار احضار و یادداشت اعتراض‌آمیز خود را به او تسلیم کرد. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت: «عراق به‌شدت بازگشت نیروهای ترکیه در ۱۷ ژوئن و نقض حاکمیت و حرمت کشور از طریق بمباران و حمله به مناطقی از خاک کشورمان را محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه عراق این اقدام را ناقض قوانین بین‌المللی دانسته و بر لزوم پایبندی ترکیه به توقف بمباران عراق تأکید کرده و خواهان خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق شده است. به‌گفته وزارت خارجه عراق سربازان ارتش ترکیه از روز گذشته چهارشنبه ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن در اردوگاه‌های «بعشیقه» و برخی نقاط دیگر از خاک عراق حضور دارند.

در بیانیه وزارت خارجه عراق همچنین آمده است: «دولت عراق تأکید می‌کند ترکیه عامل ناامنی مناطق مرزی مشترک ما است زیرا طرح صلح پ‌ک‌ک در سال ۲۰۱۳ باعث حضور بسیاری از افراد این حزب ترکیه‌ای در خاک عراق، بدون موافقت عراق یا مشورت با آن شد که عراق در آن زمان اعتراض خود را به شورای امنیت [سازمان ملل] اعلام کرد.»

وزارت خارجه عراق پیش از این نیز در روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد / ۱۶ ژوئن سفیر بغداد را در پی عملیات نظامی «پنجه عقاب» ترکیه احضار کرده بود اما ترکیه با بی‌اعتنایی به اعتراض عراق، روز گذشته عملیات «پنجه ببر» در شمال عراق را آغاز کرد.

نیروهای ترکیه روز سه‌شنبه همزمان با نیروهای ایران به منطقه حاجی عمران اقلیم کردستان عراق حمله کردند. در این حملات روستای آلانا مورد هدف قرار گرفت و خسارت‌هایی به‌بار آورد. این حمله پس از سفر روز دوشنبه ۲۶ خرداد / ۱۵ ژوئن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به آنکارا و گفتگوی او با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه انجام شد.

وزارت خارجه عراق در پیوند با این حملات امروز (پنجشنبه) ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد را هم احضار و یادداشت اعتراضی دولت عراق را به او نیز تسلیم کرد. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت: «وزارت خارجه بر اهتمام عراق بر تداوم و توسعه روابط تاریخی میان دو کشور و همچنین محکومیت اقدامات این‌چنینی، بر احترام ایران به حاکمیت عراق، توقف اینگونه عملیات، و همکاری‌های دوجانبه برای کنترل امنیت و تأمین ثبات در مرزهای مشترک تأکید می کند.»

رژیم‌های ترکیه و ایران در سال‌های اخیر بارها به مناطق شمالی عراق و مناطق مرزی اقلیم کردستان حمله کرده‌اند.

امارات متحده عربی روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که مداخله‌های نظامی ترکیه و ایران در عراق باعث نقض حاکمیت عراق می‌شود.

عمار گلی، روزنامه‌نگار و عضو هیأت تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی روژ در گفتگو با زمانه گفته است که همکاری نظامی و امنیتی رژیم‌های ایران و ترکیه از سال ۲۰۰۳ وجود داشته است. او با توجه به سلسله نشست‌های مشترک اخیر بین سران کشورهای منطقه، چنین تحلیل می‌کند که حملات اخیر نتیجه همکاری سه‌جانبه کشورهای ترکیه، ایران و عراق است و ظاهراً هماهنگی‌هایی میان آنها برای تنگ‌تر کردن عرصه بر پ‌ک‌ک و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) صورت گرفته است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰