افشای حمل «بارممنوعه» توسط قاسم سلیمانی از زبان خلبان شرکت ماهان

امیر اسداللهی، یکی از خلبانان شرکت هواپیمایی ماهان، خاطرهای از بازرسی هواپیمای این شرکت در بغداد تعریف کرده است که براساس این خاطره هنگام سفر قاسم سلیمانی به سوریه همراه با این سردار سپاه «بار ممنوعه» بوده است.

به گفته این خلبان، قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، هنگام بازرسی این هواپیما در فرودگاه بغداد «لباس مهندس پرواز» را پوشیده و در «کابین خلبان» مخفی شده است. بر اساس این خاطره که در پایگاه «اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام» و «باشگاه خبرنگاران جوان» منتشر شده است،هواپیمای حامل قاسم سلیمانی در سال ۹۲ ، ۲۰۰ مسافر و هفت تن «بار ممنوعه» را به سمت دمشق حمل می‌کرده که در فرودگاه بغداد ناچار به فرود شده است.

اسداللهی، خلبان این هواپیما گفته که پس از فرود اجباری در بغداد و بررسی هواپیما «از قاسم سلیمانی خواسته لباس‌های خود را با لباس‌های مهندس پرواز عوض کند و او هم پذیرفته است و در کابین خلبان باقی مانده است».

این خلبان در توصیف وضعیت در فرودگاه بغداد می‌گوید «سه دستگاه ماشین شورلت ون، به سمت ما می آمدند. دو تایشان، آرم سازمان اف بی آی آمریکا را داشتند و یکی شان آرم استخبارات عراق را. شانزده، هفده آمریکایی و عراقی از ماشین ها پیاده شدند و پله ها را بالا آمدند و توی پاگرد ایستادند. برایشان آب میوه ریختم و سر حرف را باز کردم. تا فقط حواس‌شان را از سمت کابین پرت کنم».

اسدللهی ادعا می‌کند که «سه چهار نفرشان که دوربین های بزرگ فیلمبرداری داشتند وارد هواپیما شدند. توی هر راهرو هواپیما دو تا دوربین مستقر کردند. بعد هم یکی یکی لنز دوربین را روی صورت مسافر ها زوم می‌کردند. رفتارشان عادی نبود. به نظرم داشتند چهره ی مسافران پرواز را اسکن می کردند و با چهره‌ای که از حاج قاسم داشتند تطبیق می دادند. این کارها یک ربع، بیست دقیقه ای طول کشید و خواست خدا بود که فکرشان به کابین خلبان نرسید».

بر اساس این روایت، تعدادی از نیروهای آمریکایی و عراقی داخل هواپیما را بازرسی کرده‌اند و هنگام بازرسی بارها، این خلبان شرکت هواپیمایی ماهان به یکی از نیروها «دلار رشوه داده» و مامور مورد نظر هم از بازرسی منصرف شده است: «یکی شان با من آمد یک جعبه را نشان داد و گفت: این جعبه رو باز کن… سعی کردم اصلا نگاش نکنم. قلبم خیلی واضح توی شقیقه‌هایم می زد. حس می‌کردم رنگ به رویم نمانده. دست بردم به سمت جیب شلوارم، کیف پولم را بیرون کشیدم و درش را باز کردم و دلارهای داخلش را مقابل چشمش گرفتم. لبخند محوی روی لبش آمد و چشمکی حواله ام کرد. نمی‌دانم چند تا اسکناس بود همه را کف دستش گذاشتم، او هم چند عکس گرفت و گفت بریم».

اسداللهی مدعی شده است که پس از این ماجرا سلیمانی به او گفته «اگرمن رییس جمهور بودم مدال افتخار گردنت می‌انداختم.»

آمریکا سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت ماهان را به اتهام «کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه» تحریم کرد.

بازگویی این خاطره توسط خلبان شرکت ماهان در حقیقت اذعان مستقیم به استفاده جمهوری اسلامی از خطوط مسافربری هوایی برای جابه‌جایی محموله‌های نظامی است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰