تفهیم اتهام “منیره عربشاهی” در دادسرای ارشاد، جزئیات تازه از دستگیری زنانی که درمترو گل میدادند و از حقوق برابر میگفتند


روسری هایشان را دور گردن انداخته بودند و سبدهای حصیری پر از گل در دست داشتند. در واگنهای زنانه مترو به همه زنان و دختران حتی آنها که با چادر و مقنعه نشسته بودند، گل میدادند، روز جهانی زن را تبریک میگفتند و عدهای از آنها را در آغوش میگرفتند و میبوسیدند. هشت مارس امسال ویدئوی گل د ادن زنان در متروی تهران در شبکههای مجازی پر بیننده شد. آن دو زنی که در ویدئو حضور دارند. یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی هستند. حالا هر دو در بازداشت به سر میبرند.

منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی توسط دادگاه انقلاب (دادسرای ارشاد) تفهیم اتهام شده است. اتهامات عنوان شده علیه وی “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” عنوان شده است.

منیره عربشاهی، در روز بازداشت تحت عناوین مختلف مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.

اتهامات عنوان شده توسط دادگاه انقلاب (دادسرای ارشاد) علیه وی “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” عنوان شده است. در ارتباط با مصادیق و دلایل انتساب اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور اطلاع دقیقی در دست نیست.

علیرغم صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خانم عربشاهی کماکان در بازداشت و در زندان قرچک ورامین به سر میبرد.

همچنین گفته می شود همزمان یاسمن آریانی، فعال مدنی و فرزند خانم عربشاهی نیز که یک روز پیش از مادر خود بازداشت شده و هم اکنون در بازداشتگاه وزرا نگهداری میشود در همین دادسرا تفهیم اتهام شده است. اتهامات مطروحه علیه خانم آریانی کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.

یاسمن آریانی روز چهارشنبه ۲۱ فروردینماه، توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود.

ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم جلب خانم آریانی و حکم ورود و تفتیش منزل از دادسرای کرج، به منزل وی وارد شده و پیش از بازداشت، منزل پدری او را نیز مورد تفتیش قرار داده و ضمن اینکه رفتار نامناسبی با پدر خانم آریانی داشتند تعدادی از لوازم شخصی ازجمله تلفن همراه او را ضبط کردند.

گفته میشود مامورین در حین بازداشت خانم آریانی حکم جلب خانم عربشاهی را نیز همراه داشتند با این حال به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت نشده بودند.

یک روز پس از بازداشت خانم آریانی، منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز پس از مراجعه جهت پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. وی پس از اعزام به دادسرا طی تماسی با خانواده از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داده بود.