کم‌آبی، بیکاری و کمبود زیرساخت‌ها باعث گریز روستاییان از زادگاه‌های خود شده است. تنها در خراسان جنوبی ۱۷۰۰ روستا خالی از سکنه شده‌اند.

خبرگزاری حکومتی مهر ضمن اشاره به این که ۱۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است می‌نویسد: «امروز در تعداد زیادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم‌به‌راه تانکرهای سیار آب‌رسانی هستند. اگر امروز مرزنشینان و عشایر روستاهای مرزی به‌ویژه در نهبندان، کوله‌بار مهاجرت بر دوش بگذارند در آینده‌ای نه‌چندان دور، دولت متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شود.»

در ادامه این گزارش به “طرح توسعه نهبندان” اشاره شده است، طرحی که با سفر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به این شهر در شهریور ۱۳۷۸ تصویب شد اما پس از ۲۱ سال هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

علیرضا عبادی نماینده خامنه‌ای در خراسان جنوبی هم چندی پیش با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها هشدار داده بود که مهاجرت و سنگینی شهرها برای دولت مشکل‌ساز می‌شود.

به گفته عبادی، در برخی از روستاها مردم آب آشامیدنی ندارند و «با چنین وضعیتی دیگر امیدی برای ماندن در روستاها نیست».

مهمترین دلایل خالی‌شدن روستاها کم‌آبی، بیکاری مفرط، عقب ماندگی در حوزه بهداشتی و درمانی و کمبود ساختارها و وسایل ارتباطی عنوان شده است.

بیکاری و کمبود زیرساخت‌ها از دلایل گریز روستائیان از زادگاه‌شان به‌شمار می‌روند
اوضاع استان‌های دیگر

بر اساس گزارش‌هایی که در یک سال گذشته در باره مهاجرت روستائیان منتشر شده، اوضاع بسیاری از روستاهای دیگر استان‌ها هم ناهنجار است .

در دی ماه ۱۳۹۸ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که از شش هزار روستای خوزستان، دو هزار روستا خالی از سکنه شده است.

علی شیرکانی گفته بود که باید برای ترغیب روستائیان به ماندن، شغل مناسب ایجاد شود و کشاورزان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار بگیرند.

شیرکانی تصریح کرده بود: «متاسفانه در استان‌های جنوبی کشور کمترین پوشش بیمه‌ای را داریم که نشان از عدم هماهنگی و انسجام بین آنها است؛ باید آینده‌نگر بود و آیندهٰ‌نگری را به مردم آموزش داد».

در مهر ۹۸ هم مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه از سه هزار و ۷۳ روستای استان ۲۶۸ روستا خالی از سکنه است گفته بود، علت اصلی گریز روستائیان از زادگاه‌شان خشک‌سالی و نبود امکانات شغلی مناسب است.

در مهرماه ۱۳۹۸ “نود اقتصادی” به نقل از وزارت تعاون گزارش داده بود که ۳۵ هزار روستا در ایران خالی از سکنه شده است.

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در مصاحبه تلفنی با شبکه خبر رقم ۳۵ هزار را تکذیب کرد و گفت: «در کشور ۹۷ هزار نقطه آبادی داریم که از این میزان ۶۲ هزار نقطه دارای سکنه است و باقیمانده آن که ۳۵ هزار نقطه آبادی می‌شود همه روستا نیستند بلکه بعضی یک پمپ بنزین، رستوران و مانند اینهاست. حدود یک سوم این رقم یعنی ۱۲ تا ۱۳ هزار نقطه آبادی روستا بوده‌اند که خالی از سکنه شده‌اند
منبع: سایت دویچه وله آلمان به زبان فارسی، ۲۱ژوئن ۲۰۲۰