آشوب در شهر اشتوتگارت: نخستین نتایج تحقیقات پلیس آلمان

نخستین نتایج تحقیقات درگیری‌های خیابانی بی‌سابقه با پلیس اشتوتگارت منتشر شد. پس از کنترل یک جوان ۱۷ ساله، حدود ۵۰۰ نفر با ماموران پلیس زدوخورد کرده‌اند. در این واقعه ۱۹ مامور پلیس زخمی و ۲۴ تن از “آشوب‌گران” دستگیر شدند.

شهردار و مقامات پلیس شهر اشتوتگارت آلمان بعدازظهر یکشنبه، اول تیرماه (۲۱ ژوئن) در یک کنفرانس خبری شرکت کردند و نخستین نتایج تحقیقات خود در باره درگیری‌های خیابانی با پلیس را در اختیار رسانه‌ها گذاشتند. علت بروز این واقعه، کنترل یک جوان آلمانی ۱۷ ساله مظنون به حمل مواد مخدر توسط پلیس بوده است.

به گفته توماس برگر، نایب رئیس پلیس اشتوتگارت، ابتدا حدود ۲۰۰ تن از افرادی که در “پارک قصر” (Schlossgarten) در پارتی‌های شبانه شرکت داشتند برای همبستگی با این جوان با پلیس درگیر می‌شوند. “پارک قصر” در تابستان یکی از اماکن محبوب جوانان اشتوتگارت برای برگزاری پارتی به‌شمار می‌رود.

هنگامی که شمار ماموران پلیس افزایش می‌یابد، تعداد “آشوب‌گران” نیز بالا رفته و در مجموع حدود ۵۰۰ نفر با استفاده از سنگ و بطری و اشیا دیگر با ۲۸۰ مامور پلیس درگیر شده‌اند. این واقعه از حدود نیمه شب آغاز شده و تا ساعت چهار و سی دقیقه بامداد ادامه داشته است. پلیس اشتوتگارت از پلیس ایالتی و دیگر نیروهای امنیتی تقاضای کمک کرده است.

آمار خسارت‌ها
فهرست خسارات نسبتا طولانی است: ۴۰ مغازه در مرکز شهر مورد حمله قرار گرفته و نه فقره از آنها کم و بیش غارت شده‌اند. ۱۲ خودروی پلیس آسیب دیده‌اند، ۱۹ مامورزخمی و ۲۴ تن از مهاجمان دستگیر شده‌اند. نیمی از دستگیرشدگان شهروند آلمان هستند.

فرانتس لوتس، رئیس پلیس اشتوتگارت گفت، از گستره خشونت علیه ماموران امنیتی “حیرت‌زده” است و هنوز نمی‌تواند این اتفاق را باور کند. او ضمن بیان این که حادثه شنبه شب انگیزه سیاسی نداشته اظهار داشت، در ۴۶ سالی که در نیروی انتظامی خدمت می‌کند چنین واقعه‌ای را مشاهده نکرده است.

برنامه‌ریزی آنلاین
به گفته لوتس، نیروهای پلیس در ماه‌های اخیر شاهد بروز خشونت از جانب برخی افراد بوده و آنچه که در این زمینه تازگی دارد، برنامه‌ریزی این خشونت‌ها از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. شماری از جوانانی که در این گونه اعمال شرکت دارند، از حادثه فیلم می‌گیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

خشونت‌های شنبه شب هم توسط دوربین‌های موبایل مستند شده و به‌وضوع می‌توان شاهد حمله به ماموران و فروشگاه‌ها و چرخ‌زدن‌های بی‌هدف هلیکوپترهای پلیس در هوا بود. دریکی از ویدئوها، ماموری فیلمبرداری شده که به نظر می‌رسد زخمی است و روی زانوهایش افتاده. ناگهان یکی از “آشوب‌گران” نقابدار از پشت با دو پایش به کمر او می‌کوبد و او را نقش زمین می‌کند. همراهان مهاجم فریاد شادی سر می‌دهند.

وینفرید کرچمن، رئیس دولت ایالت بادن وورتنبرگ و فریتس کوهن، شهردار اشتوتگارت تاکید کرده‌اند که عاملان این اعمال خشونت‌بار باید شناسایی و محاکمه شوند.

کرچمن وعده داد که دولت ایالتی تمامی امکانات قانونی خود را برای تنبیه “آشوب‌گران” و جلوگیری از اقدامات مشابه به‌کار خواهد برد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰