تظاهرات در استان درعای سوریه علیه حکومت اسد و رژیم ایران

رسانه‌های مخالف دولت سوریه گزارش می‌دهند که هزاران نفر در شهر بصرالشام در استان درعا در جنوب این کشور علیه دولت «بشار اسد» تظاهرات کرده و خواستار اخراج نیروهای تحت حمایت رژیم ایران شده‌اند.

دولت سوریه هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است. به گزارش خبرگزاری استپ که مخالف دولت سوریه است و نیز دیدبان حقوق بشر سوریه، مرکزی مستقل که مقرش در بریتانیا است، این بزرگترین تظاهرات اعتراضی در این استان در دو سال گذشته است که نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفته‌اند.

گزارش شده پس از کشته شدن چند نظامی در انفجاری که دیروز صورت گرفت جو منطقه ملتهب شده است. تظاهرکنندگان به کشته شدن نه نفر از اعضای «لشکر پنجم» در انفجار اتوبوس‌شان اعتراض داشتند.

کشته‌شدگان گروهی از مخالفان مسلح سابق بودند که با دولت مصالحه کرده بودند. آنها دو سال پیش که نیروهای دولتی کنترل این استان را دوباره به دست گرفتند، به یک یگان ویژه ارتش سوریه پیوسته بودند.

خبرگزاری استپ همچنین گزارش گرده که معترضان رژیم ایران را مسئول این انفجار می‌دانند. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار زیادی از مردم از شهرها و روستاهای اطراف برای این تظاهرات به بصرالشام آمده بودند.

به گفته تحلیل‌گران، این تظاهرات بیانگر تنش روزافرون بین لشگر چهارم ارتش سوریه به فرماندهی ماهر اسد، برادر رئیس جمهوری و سپاه پنجم است. سپاه پنجم پس از آن شکل گرفت که با میانجی‌گری روسیه گروهی از مخالفان مسلح و دولت بشار اسد مصالحه کردند.

لشگر چهارم سوریه و فرمانده آن از پنج روز پیش مشمول تحریم‌های جدید آمریکا موسوم به قانون سزار شده‌اند. این شورشیان سابق شرایط دولت سوریه و روسیه را پذیرفتند که بجای انتقال به شمال سوریه، به ارتش این کشور ملحق شوند.

به گزارش حبرگزاری استپ، کسانی که در انفجار دیروز کشته شدند، قبلا عضو گروهی به نام «شباب السنة» بودند.

درعا بارها شاهد حملاتی بوده که عاملان آنها اغلب ناشناس مانده‌اند. در همین حال، گزارش ها حاکی از حمله داعش به نیروهای دولتی سوریه در شرق این کشور و کشته شدن چندین نفر شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه از قول منابع خود می‌گوید نیروهای داعش سپیده‌دم یکشنبه در حومه شهر میدان به نیروهای دولتی حمله کرده و هشت سرباز را کشته و سه نفر را اسیر کرده‌اند. خبرگزاری استپ شمار کشته‌شدگان را ۱۸ نفر اعلم کرده است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰